Veilig werken in de openbare ruimte

Veilig werken in de openbare ruimte

Wat is de openbare ruimte? Dit is de straat, het park, bossen, winkelcentra, kortom alle plekken die voor publiek toegankelijk zijn.

Welke beroepsgroepen werken daar?

  • Parkeerbeheer
  • BOA’s handhaving op gedrag bv. in winkelcentra
  • Politie
  • Beheer van flora en fauna (o.a. wildbeheer)
  • Boswachters
  • Ambulance medewerkers
  • Brandweer
  • Weg en water onderhoud en toezicht
  • Onderhoud van parken en straten
  • Beveiliging
  • Enz.

Bovenstaande medewerkers werken meestal in duo’s, soms alleen, soms in een groep. Zij hebben allemaal de te maken met burgers die zien hoe deze medewerkers hun werk uitvoeren. Dat gaat vaak goed, maar soms ook niet. Burgers worden steeds mondiger, zijn soms emotioneel en soms agressief.

Oorzaken van agressie kunnen zijn:

Frustratie omdat de weg open is gelegd, lang moeten wachten op een ambulance terwijl er een gewond familielid op de grond ligt, een ree dat is aangereden en in doodsnood is, paniek omdat het huis in brand staat enz.

Ook kunnen burgers het niet eens zijn met het optreden van de handhaver om persoonlijke of principiële redenen. Denk aan jagers die het ganzen overschot beheren, een boete die als onterecht wordt ervaren, lawaai wat als storend wordt ervaren tijdens wegonderhoud,  enz. Soms hebben medewerkers te maken met ontremd gedrag van burgers, o.a. door een ziektebeeld, gebruik van alcohol en/of middelen, dit kan soms levensbedreigend zijn.

Kenmerkend voor werken in de openbare ruimte is dat iedereen ziet wat je doet. Je hebt geen beschermde kantoorruimte waar alarmering en of beveiliging is. Je moet het zelf of samen met je collega zien op te lossen of vluchten. Sommige medewerkers in de openbare ruimte hebben handhavingsbevoegdheden zoals de politie. Zij kunnen zichzelf en de andere handhavers beschermen. BOA’s mogen iemand staande houden. De rest van de werkers is aangewezen op zichzelf en kunnen de politie inschakelen.

Hoe voorkom je agressie?

Communicatie: Door de emotie van de burger serieus te nemen.

Vaak zijn hulpverleners en handhavers zo gefocust op de uit de uitvoering van hun taak dat ze tijd nemen om te praten met de omstanders en betrokkenen. De hulpverleners denken vaak sneller te kunnen werken als ze niet praten met omstanders. Het tegengestelde is waar, omstanders en betrokkenen die schreeuwen, te dicht bij staan, verhinderen kosten heel veel tijd. Tip is om de omstanders aandacht te geven en ze meewerkende burgers te maken. Technieken om de burger serieus te nemen zijn:

Door te luisteren, samen te vatten en verbinding te maken.

Door de burger te vragen of hij/zij wil helpen.

Door uit te leggen wat en waarom je dit werk of deze actie doet.

Het effect is dat burgers zich serieus genomen voelen, verantwoordelijkheid nemen en behulpzaam worden.

PS: ook bij crisissituaties, juist dan heb je de omstanders nodig als helpende partij, dit gaat uiteindelijk veel sneller, omdat je hulp krijgt bij je werk voor het slachtoffer. Lees meer over groepsagressie.

Welke agressievormen zijn er?

  1. Agressie en emotie (frustratieagressie)
  2. Witteboordenagressie: arrogant, neerbuigend en kleinerend gedrag
  3. Agressie op de persoon grof (schelden, dreigen, beledigen, (seksueel) intimideren en discrimineren.

Lees meer: 

Als het toch escaleert?

Het is van groot belang dat u veilige afstand neemt van de agressor. Dit is twee armlengtes en een beetje. Nooit de ander aanraken, uitgezonderd de politie. Vanuit deze positie kunt u de ander gaan beïnvloeden.

U kunt de ander aanspreken op gedrag. Bijvoorbeeld: als u doorgaat met dreigen bel ik nu 112, als u stopt met dreigen kunt u uw weg vervolgen. Als de ander toch doorgaat belt u 112 of u gaat zelf weg. Bij onvoorspelbaar gedrag waarbij de ander niet weggaat kunt u de veilige V toepassen. Dit kan alleen als u met 2 collega’s bent. Het doel is tijd overbruggen tot de politie komt om deze persoon mee te nemen. U staat beiden aan het uiteinde van de V, de agressor staat in de punt. Om de beurt zegt u iets tegen de verwarde persoon, collega 1 heeft de rol van “vriend” de ander heeft de rol van “begrenzer” de verwarde persoon raakt gefocust door deze aanpak. Belangrijk is om steeds de armlengtes afstand aan te houden. Vaak kiest de verwarde persoon om toch weg te gaan, anders kunt u de persoon overdragen aan de politie.

Strategische agressie

Dit zijn actiegroepen of organisaties die het niet eens zijn met de uitvoering van de handhaving in de openbare ruimte. Denk aan bijvoorbeeld wildbeheer, aanleg van wegen, behoud van natuurgebieden etc. Zij zijn er op uit om de handhaving te verhinderen, te filmen en te publiceren. Zij willen hier een maatschappelijk en politiek thema van maken. De uitdaging is om een aanpak te ontwikkelen waarbij op strategische wijze maatregelen worden bedacht om minder last te hebben van deze groepen, zonder dat de beheerders zich in de openbare ruimte laten uitlokken tot daden of uitspraken.

Wilt u dat wij met u mee denken over de aanpak van strategische agressie?  Neem contact op met Jannie de Jong 06 4178 2816.

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.