Online agressie onschuldig?

social media

Een voorbeeld uit de praktijk:
Een licht verstandelijk beperkte, hevig getraumatiseerde cliënt heeft een ernstig misdrijf gepleegd en zat daarom in detentie. Na zijn straf te hebben uitgezeten kwam hij vrij en werd verwezen naar de hulpverlening vanwege zijn sociale problemen. De hulpverleners gingen met hem aan de slag. De cliënt werd ondersteund door zijn moeder die bij gesprekken aanwezig was. Moeder en hulpverlening waren het oneens over de aanpak van de zoon. Uiteindelijk heeft de zoon opnieuw een ernstig misdrijf gepleegd en is hij opnieuw in de detentie terecht gekomen.
Vanaf dat moment begon moeder de hulpverleners lastig te vallen door te bellen met heftige verwijten. Tevens opende zij een blog en begon verhalen te schrijven die betrekking hadden op het functioneren en het geestelijk welbevinden van de hulpverleners. Tevens plaatste ze foto’s van diverse hulpverleners. Ze dreigde opnames van gesprekken die zij stiekem had gemaakt op haar blog te plaatsen. Zij belde de organisatie op om persoonlijke informatie over een van de hulpverleners te achterhalen en dreigementen te uiten om deze hulpverlener iets aan te doen. Ze plaatste teksten op haar blog over deze hulpverlener zoals “deze hulpverlener is een gevaar voor de maatschappij” en “deze hulpverlener is een waardeloze hulpverlener en zou het werk niet meer mogen uitvoeren”. Dit alles heeft ongeveer 3 jaar geduurd.
Op het moment dat de medewerker beslist om na 3 jaar een LinkedIn profiel aan te maken ten voordele van eigen carrière komt er beweging in de zaak. De laster wordt dan nieuw leven in geblazen en op dat moment komt de organisatie in actie en wordt de laster door middel van een kort geding gestopt.

De beleving van de hulpverlener
De hulpverlener is erg nuchter en objectief. Toch doet 3 jaar oneerlijke laster en smaad iets met de hulpverlener. Drie jaar “verstoppertje spelen” heeft heel veel energie en tijd gekost. Bovendien is deze hulpverlener 3 jaar lang beroofd geweest van eigen online vrijheid, omdat er onmiddellijk laster volgde.

Wat is online agressie?

  • Het wetboek van strafrecht kent verschillende wetsartikelen die vallen onder de titel ‘belediging’. Het gaat onder andere om de volgende drie artikelen: Artikel 261 Sr (smaad (schrift)); 262 (laster) en 266 (eenvoudige belediging).
  • In een andere titel, ‘misdrijven tegen de persoonlijke vrijheid’, valt het zwaardere delict artikel 285 ‘bedreiging’.
    Bij smaad moet er sprake zijn van het ‘aanranden van goede eer en naam’ door het noemen van een feit en ook om er ruchtbaarheid aan te geven.
  • Als het gebeurt door het openlijk verspreiden, zoals publicatie op social media, heet het smaadschrift.
  • Van laster is sprake als degene die smaad(schrift) pleegt, weet dat hij dat doet in strijd met de waarheid.
  • Van belediging is sprake als een opzettelijke belediging niet het karakter heeft van smaad(schrift), maar wel geplaatst wordt op social media.
  • Bedreiging gaat een stap verder; onder andere door te stellen dat het om bedreiging met een misdrijf dient te gaan.

Bron: Mr. Gerda ter Haar

Wie gebruikt social media?

Wat is bij online agressie de rol van de medewerker?

De medewerker heeft de verantwoordelijkheid om dit te melden bij de organisatie en grenzen te stellen naar de dader.

Wat is bij online agressie de verantwoordelijkheid van de organisatie?

  • De medewerker te ondersteunen in het stellen van grenzen.
  • Zo snel mogelijk een gesprek aangaan met de dader om de laster en smaad te stoppen.
  • Bij niet stoppen aangifte doen.
  • Een kort geding starten om de publicaties offline te halen en een publicatieverbod op te laten leggen.
  • Opvang en nazorg te geven aan de medewerker.
  • Beleid te maken waarin online agressie is opgenomen en dit bekend te maken aan medewerkers en klanten.
  • Voorlichting te geven aan medewerkers hoe ze online agressie kunnen voorkomen, dan wel aan te pakken.

Jannie de Jong
December 2018

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.