ADHD en agressie
- Home
- Oorzaken van agressie
- Kennisbank
- ADHD en agressie
ADHD wordt vaak in relatie gebracht met agressief gedrag. Kinderen die druk zijn, zich niet kunnen concentreren roepen ook agressie op bij anderen, zoals leerkrachten, ouders, vriendjes en vriendinnetjes. Ook ontbreekt bij hen de innerlijke rem om op tijd te stoppen en slaan ze vaak door met als gevolg agressief gedrag.
ADHD definitie
(aandachts tekort met hyper-activiteit, Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Aanhoudende gedragsstoornis bij kinderen (3-5%) en volwassenen (ca. 1%). Kenmerkend zijn een zeer grote beweeglijkheid (= hyperkinesie), vrijwel altijd druk gedrag (= hyperactiviteit) en het onvermogen om voldoende aandacht te besteden (Eng. attention deficit) aan uiteenlopende zaken (o.a. tijdens opvoeding, studie of werk). ADHD komt naar schatting bij ca. 1-4% van alle kinderen voor. De aandoening begint vaak voor het 7e levensjaar en komt vier keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Ongeveer éénderde van de ADHD-kinderen vertoont op volwassen leeftijd nog ADHD verschijnselen. ADHD verschijnselen ontstaan meestal vóór het 7e levensjaar, duren tenminste 6 maanden en doen zich zowel thuis als buitenshuis (bijvoorbeeld op school) voor.
Mogelijke verschijnselen ADHD
Aandachtsproblemen
- Concentratie problemen
- Snel afgeleid zijn door externe prikkels
- Aandachtstekort voor met name details
- Te snel antwoorden op vragen
- Slecht kunnen organiseren van taken
- Ontlopen of vermijden van moeilijke taken
- Niet of slecht luisteren wanneer direct aangesproken
- Onophoudelijk praten
- Andere kinderen storen of lastig vallen
- Vergeetachtigheid bij dagelijkse bezigheden
- Vaak wat kwijt zijn
- Problemen met de tijdsbeleving
- Emotionele, sociale en verstandelijke (= cognitieve) ontwikkelingsproblemen
Hyperactiviteitsverschijnselen
- Druk tot zeer druk en impulsief gedrag (vooral bij jongens/mannen)
- Zeer beweeglijk zijn (= hyperkinesie)
- Niet stil kunnen zitten
- Voortdurend friemelen met handen en voeten
- Niet rustig kunnen spelen
- Opdringerigheid
- Anderen snel onderbreken
- Niet kunnen stoppen met bezigheden
- Niet op hun beurt kunnen wachten
- Gevaarlijke dingen doen
- Agressief gedrag (vooral bij jongens/mannen)
Veel van bovengenoemde verschijnselen kunnen doen zich tegelijkertijd voor doen. ADHD’ers kunnen naast bovengenoemde verschijnselen ook spontaan, open, creatief, enthousiast, zorgzaam, aardig en lief zijn, een goed inlevingsvermogen (= empathie) en gevoel voor humor hebben.
ADHD behandeling
Mogelijke behandelingen van ADHD zijn o.a.:
- Persoonlijke begeleiding door ouders en leraren (in combinatie met medicatie)
- Belonen voor goede resultaten (in combinatie met medicatie)
- Gedragstherapie, zoals bijv. sociale vaardigheidstraining (in combinatie met medicatie)
- Medicatie, bijvoorbeeld: psychostimulantia (= ADHD-middelen), antidepressiva (zoals amitryptiline – clonidine = Dixarit®) of antipsychotica (zoals Dipiperon®) als psychostimulantia niet of niet voldoende aanslaan