Voorkom agressie met assertiviteit
- Home
- Omgaan met agressie
- Kennisbank
- Voorkom agressie met assertiviteit
Hoe voorkom je agressie? Door assertieve boodschappen te geven en een probleem bespreekbaar te maken.
Doel van assertieve boodschappen
- Begrepen worden.
- De ander begrijpen.
- De ander verleiden tot professioneel en/of respectvol gedrag.
Hoe dit te bereiken?
- Maak een afspraak
- Maak het probleem duidelijk: licht het probleem toe
- Maak duidelijk welk concreet effect het op je heeft
- Laat weten hoe je je er onder voelt (“Als je steeds te laat komt, voel ik mij niet serieus genomen.”)
- Maak duidelijk wat je er van vindt. (“Ik vind dat zo omgaan met afspraken de samenwerking onnodig bemoeilijkt.”)
- Laat de ander reageren. Toon begrip zonder je punt los te laten.
- Kom tot een afspraak om herhaling te voorkomen.
Voorkom agressie met assertiviteit
- Maak het probleem duidelijk. Geef voorbeelden. Interpreteer niet. (“Volgens mij…”)
- Vermijdt reacties die de situatie kunnen verslechteren. (“Ik hoef dit van jou niet te pikken.”)
- Luister actief (“Dus, als ik je goed begrijp…”)
- *Tussen stap 5 en 6 zal je meestal je focus tijdelijk moeten verleggen van je eigen onderwerp naar de wijze waarop de ander reageert: defensief, uitleggend, aanvallend, ontwijkend.
- De ‘Nieten’
- Overdrijf niet. (‘Je maakt mij het leven onmogelijk’)
- Beschuldig niet
- Commandeer niet
- Dreig niet
- Moraliseer niet
- Scheld niet
- Aandacht niet afleiden
- Je niet terugtrekken.
Overigens kun je deze opeenvolgende stappen enigszins aangepast ook gebruiken voor het maken van complimenten.
Naar boven