Oplossingsgerichte vragen (aanpak pesten)
- Home
- Omgaan met agressie
- Kennisbank
- Oplossingsgerichte vragen (aanpak pesten)
Onderstaande oplossingsgerichte vragen (aanpak pesten) zijn bedoeld als ondersteuning bij het voeren van gesprekken met personen (kinderen, leerlingen, studenten, collega’s) die pesten melden.
Inleidende vragen
- Waar ben je goed in?
- Wat doe je graag?
- Die …….. is bezorgd over je, wist je dat?
- Ik wil je graag helpen. Is dat oke?
- Doelen
- Wat zou je graag beter willen doen?
- Wat wil je?
- Hoe weet je straks dat het gesprek zin heeft gehad voor jou?
- Wat zou je graag anders zien?
Als het doel “het ontbreken van iets is”
- Wat zou je anders doen in plaats van…..?
- Hoe zou dat je helpen?
- Hoe zou je het liefst willen zijn?
- Indien iemand is door verwezen:
- Wat zou hij/zij moeten zien of weten of ons gesprek zin heeft gehad?
- Hoe zou jij weten of hij/zij weet dat dingen nu beter gaan?
Op een schaal afzetten:
- Als je een schaal van 1 tot 10 hebt over hoe je zou willen zijn en 1 is het aller slechtste cijfer, welk cijfer zou je je zelf dan geven?
- Succesvol verleden
- Hoe heb je het voor elkaar gekregen?
- Hoe bereik je dat en waarom niet een stap lager?
- Kun je me een voorbeeld geven?
- Als dingen beter gaan?
Doelen en vaardigheden op sterke punten
- Hoe ben je nu al zo ver gekomen?
- Wat is er nu anders aan je?
- Wat merkt de ouder/leerkracht/vriendin aan jou?
- Wanneer voel je je gelukkiger/vol zelf vertrouwen?
- Hoe zou je willen zijn?
- Hoe bereikte je dat toen?
- Als de schaal van 1 tot 10 lager is dan een 1 of 2
- Hoe heb je je er tot nu toe mee gered?
- Hoe red je het anders?
- Hoe zorg je dat het niet erger wordt?
- Wat geeft jou de kracht om door te gaan?
- Waar komt die kracht vandaan?
Gewenste toekomst:
- Hoe weet je dat je hoger op de schaal komt?
- Wat is er anders geworden?
- Wat ben je anders gaan doen?
- Wat zal ik op een “video” zien waardoor ik weet dat jij een punt meer hebt?
- Hoe zal je dat voor elkaar gaan krijgen?
- Wat is het eerste wat ik moet zien?
- Wat zal je ouder, docent, vriend/vriendin als eerste zien?
- Hoe zal dit belangrijk zijn voor jou?
Wondervraag:
- Dit is een hele rare vraag, maar mag ik hem toch vragen? Je gaat naar bed en ’s nachts doet zich een wonder voor: alles is precies zoals jij het zou willen hebben. Als je wakker wordt: wat merk je dan als eerste op?
- Wat doe je anders?
- Wie ziet het nog meer?
- Wat zien anderen?
- Wat gebeurt er dan?
- Kleine signalen van dit wonder:
- Is dit eerder gebeurd?
- Een klein beetje misschien?
- Wat is het eerste teken dat het een goede dag is voor jou?
- En het volgende?
- Wat is er dan anders voor jou?
Afsluiting doel:
- Dus je wilt meer …… zijn?
Sterke punten en vaardigheden
- Ik ben onder de indruk van …
- Ik zag hoe je …
- Je hebt al ….
Meer van wat werkt
- Let tussen nu en het volgende gesprek op wat er gebeurt als je er een punt bij krijgt.
- Wat doe je dan?
- Wat zou je dan meer doen?
- Kun je proberen die dingen vaker te doen?
- Hoe snel kun je dit doen?
- Zal het je helpen als je mij komt vertellen hoe het er mee gaat?
- Hoe lang duurt het voor je weer komt?
Bron: Van pesten naar samenwerken van Sue Young
ISBN 9789077671801
Naar boven