Tips veiligheid agressie en gebouwen

Tips veiligheid agressie en gebouwen

Regelmatig krijgen we vragen over de veiligheid van een gebouw. Meestal gaan de vragen over hoe medewerkers fysiek veilig kunnen werken in het gebouw en hoe ze bij overmacht situaties veilig kunnen vluchten. De laatste vraag ging over een gebouw waar dak- en thuislozen hulp ontvangen. Er blijken allemaal glazen wanden die niet bestand zijn tegen beschadigingen. Ook uit het oogpunt van privacy voelen medewerkers en klanten zich heel ongemakkelijk. Deze organisatie vroeg ons om te observeren hoe bovenstaande situatie kon verbeteren voor zowel de cliënten als medewerkers. Met onderstaande tips kunt u checken of uw gebouw nog veilig is:

Het doel is dat medewerkers zich veilig voelen op hun werkplek en dat klanten zich welkom voelen zodat zij minder snel agressief worden.

Agressie en gebouwen

Bij technische, organisatorische en materiële veiligheidsvoorzieningen kunt u denken aan de volgende onderwerpen als:

  • Omgevingsfactoren. Denk daarbij aan de bereikbaarheid, parkeergelegenheid, ligging, staat van onderhoud en uitstraling.
  • Fysieke ruimte. Denk aan zaken die te maken hebben met de toegang tot het gebouw, de inrichting van het gebouw, de wachtruimten, de personeelsruimte, de bezoekersruimte en de spreekkamers.
  • Organisatorische en procedurele aspecten. Denk aan de afspraken rond de toegangscontrole, aanvullende procedures zoals sleuteluitgifte, alarmmeldingen, afspraken met brandweer en politie maar ook de afspraken rond het ambulant werken, alleen werken, werken in de avond of in de nacht.
  • De veiligheidsbeleving. Bespreek met medewerkers de zaken die in hun beleving een bijdrage leveren aan het veilig kunnen werken.
  • U kunt het gebouw en en zijn omgeving vanuit twee kanten bekijken. In de eerste plaats wat betreft de veiligheid van medewerkers. Daarnaast kunt u letten op factoren die bij bezoekers frustratie en irritatie oproepen, zoals slechte bereikbaarheid, beperkte parkeergelegenheid, onduidelijke bewegwijzering, et cetera.

Vraag ons advies: wij checken uw bedrijfsgebouw op veiligheid voor de medewerkers en klantgerichtheid voor uw klanten. In een overzichtelijk rapport doen we aanbevelingen die gegarandeerd de agressie naar uw medewerkers doet dalen. Neem contact op met Jannie de Jong 0641782816 of via dejong@agressietraining.nl.