Ordegesprek
- Home
- Agressiebeleid
- Kennisbank
- Ordegesprek
Na een agressie-incident krijgt de dader bij niet strafbare agressie een ordegesprek. Dit gebeurd in de meeste gevallen door de leidinggevende. In dit artikel worden een aantal handvaten geboden om een ordegesprek tot uitvoering te brengen.
Voorbereiding ordegesprek
- Formuleer het feit en/of boodschap in één korte eenduidige zin
- De boodschap is onomkeerbaar (dus niet onderhandelen)
- Realiseer dat je grootste taak het opvangen van de emoties van de (dader) slecht nieuws ontvanger is
- Laat emoties die je kunt verwachten de revue passeren
Structuur van het gesprek
- Klap uitdelen
- Opvangen emoties
- Waar nodig toelichting geven
- Opvangen emoties
- Hoe nu verder?
Het ordegesprek
- Formuleer de sanctie rustig en duidelijk.
- Laat een stilte vallen en wacht op een reactie.
- Stem het gesprek af op de emoties van de slecht nieuws ontvanger en bedenk dat deze in fase van het gesprek opnieuw “over de rooie” kan gaan.
- Voer het gesprek onder het motto: “Hard op de zaak en hart voor de persoon”.
Valkuilen
- Uitstellen van de sanctie
- Zelf door blijven praten / ”hang yourself”
- Pil vergulden
Na het uitdelen van de sanctie
- Observeer of en hoe de boodschap aankomt
- Reflecteer wat je ziet en hoort
- Herhaal de boodschap bij ontkenning
Valkuil
- Je laten verleiden tot een inhoudelijke discussie.
Afronding van het gesprek
- Wacht op een reactie: “Hoe moet het nu verder?”
- Laat de dader de sanctie samenvatten.
- Bespreek de consequenties en hoe de ander dit gaat invullen.
Valkuilen
- Het probleem op je eigen schouders nemen
- Gaan onderhandelen
Tenslotte…
Maak alleen een vervolgafspraak indien functioneel.
Naar boven