10 tips voor het geven van effectieve feedback

Waarom doet de ander zo vaak niets met jouw zorgvuldig gegeven feedback?

Feedback geven is niet makkelijk, meestal wil je de ander iets vertellen over een minder prettige ervaring. Dan wordt het in plaats van een gezellig gesprek opeens ‘feedback’ genoemd. Synoniem voor een boodschap waar je al langer mee rond loopt en een vervelend gevoel over hebt. Bijvoorbeeld een collega die de kantjes ervan af loopt, terwijl jij opdraait voor de niet gedane klussen. Hoe zeg je dat op een manier dat de collega open staat voor je mening en meer verantwoordelijkheid gaat nemen voor zijn of haar werk?

Lees de tips voor effectieve feedback en boek resultaten:

  1. Zorg dat je niet boos, wanhopig of angstig bent, deze emoties verhinderen je om op een neutrale manier feedback te geven, de ander zal bezig gaan met jouw ‘lading’ in plaats van de feedback.
  2. Een dag tot een week tussen de gebeurtenis en het feedback moment is niet erg, het geeft je de tijd om na te denken en wel overwogen feedback te geven.
  3. Gebruik een concrete gebeurtenis als voorbeeld voor je feedback. Als de ander begrijpt wat de aanleiding is zal de feedback logischer overkomen met meer kans op succes.
  4. Maak een afspraak op een tijd en plaats waar het voor beiden prettig is.
  5. Probeer voordelen te bedenken bij de feedback die voor zowel de collega als voor jou te behalen zijn.
  6. Bereid de feedback voor volgens de 4 G’s: gedrag, gevoel, gevolg, gewenst, een voorbeeld: “Op 7 januari zag ik dat je om 15.00 uur weg ging. De klussenlijst waar we beiden verantwoordelijk voor zijn, was niet af. Ik voelde me teleurgesteld, het gevolg was dat ik onze gezamenlijke klussenlijst niet alleen af kon krijgen en onze baas niet op tijd het document kreeg waar om gevraagd was. Het zou me heel erg helpen als je in de toekomst overlegd over de werkverdeling als je eerder weg gaat.”
  7. Feedback betekent letterlijk ‘voeding geven aan de rug van de ander’, ondersteuning dus. Alleen met deze intentie werkt feedback.
  8. Geef de ander de tijd om je boodschap te verwerken, bouw een stilte in tussen het ‘gevolg’ en ‘gewenst gedrag’. Dan heeft de ander de tijd om de impact van de boodschap te verwerken en te accepteren.
  9. Ga nog een stap verder: als collega’s negatief met elkaar omgaan geef dan feedback aan beide collega’s.
  10. Praat nooit negatief over collega’s als zij er niet bij zijn.
iso certificering nen 17024

Ons kantoor

De Jong Training en Advies
Gooyer Wetering 13 3972 MA Driebergen

+31(0)6 41 78 28 16
dejong@agressietraining.nl

Kvk: 30144318
BTW: NL068146395B01