“Je hoeft geen echte mediator te zijn, als normaal mens kun je dat ook leren”

logo-dewerkplaats

Werkplaats Kindergemeenschap nodigde ons (team agressietraining.nl) uit om na te denken over hoe conflicten en pestgedrag in de groepen kunnen worden aangepakt. Naast lessen cultuur voor de leerlingen organiseerden we een training Mediaton voor leerlingen. Uit elke groep nemen twee leerlingen deel om mediator te worden voor hun eigen groep.

De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven is een school voor mavo, havo, vwo en gymnasium. De school is in 1926 opgericht door Kees Boeke vanuit de overtuiging dat kinderen serieus genomen moeten worden om met hen te kunnen bouwen aan een rechtvaardige en verdraagzame samenleving. Die overtuiging is er nog steeds. In De Werkplaats bouwen kinderen en volwassenen met hoofd, hart en handen aan een wereld van mogelijkheden.

Mediator, ik???

Dat is wat Zeb en Eilaf dachten toen ze gevraagd werden door de teamleider. Dit kunnen we niet, onze groepsgenoten gaan ons nooit accepteren als mediator.

Tijdens de training ontdekten ze dat ze geen partij hoefden te kiezen, dat ze de ruziemakers samen konden brengen om met elkaar in gesprek laten gaan. Ook de agressiepiramide sprak ze aan, zodra de ruzie oploopt kunnen kinderen niet meer denken, dus snel ingrijpen is belangrijk.

Uitlachen

Een leerling is niet doorsnee en dat valt op, hij werd steeds opnieuw uitgelachen, ondanks dat de groep af had gesproken dit te stoppen. Samen met de mediators analyseerden we waar het begon, in een groepje jongens begon een jongen steeds opnieuw de jongen uit te lachen, zijn vrienden volgden hem, waarna de klas hem volgde. Zeb en Eilaf spraken de jongen persoonlijk aan en namen hem mee naar een plek waar ze onder vier ogen benoemden dat hij steeds startte met uitlachen, waarop zijn vrienden en de klas volgden. Ze gaven aan dat hij veel invloed had en vroegen of hij die invloed wilde gebruiken om te stoppen met lachen. Hij zei toen: “Ik realiseer me niet hoeveel macht ik heb” en hij stopte met het uitlachen van de jongen. Twee weken geleden vroegen Zeb en Eilaf aan de gepeste leerling hoe het nu ging. Hij gaf aan er helemaal bij te horen.

Medeleerlingen vragen hulp

Twee meiden hebben ruzie met ieder een eigen achterban. Dit kan uit de hand lopen. De mentor is erbij betrokken, maar de meiden kiezen om in gesprek te gaan met mediators Zeb en Eilaf. Zo komen ze eruit. De beschuldigingen blijken gebaseerd op een misverstand.

Jongen zit aan andere jongen en nummer drie wilde hem beschermen

Twee groepen jongens zoeken elkaar op om te vechten, Zeb ziet het op tijd en grijpt in. Samen met Eilaf vragen ze aan de vier leiders van de groep of ze willen praten. Ze gaan apart met alle vier in gesprek, luisteren naar hun verhaal en vragen of ze met elkaar in gesprek willen gaan om het goed te maken. Tijdens het gesprek met de 4 jongens letten Zeb en Eilaf goed op of iedereen aan bod komt en alles uitgesproken wordt. Dit lukt.

Wat inspireert Eilaf en Zeb?

Eilaf geeft aan: “Mijn vader is een hele goede probleemoplosser in de familie, hij is een voorbeeld voor mij. Ik vind het interessant om te kijken hoe andere mensen denken en wat ik kan betekenen.”

Zeb vertelt: “Mijn moeder inspireert mij omdat ze zegt dat je iedereen moet accepteren zoals deze persoon is.”

Tips van Zeb en Eilaf:

  • Actief bemoeien met escalerende conflicten als je deze ziet aankomen
  • Niet nadenken, maar gaan….
  • Nooit partij kiezen
  • Niet je eigen mening geven
  • Mensen laten uitpraten
  • Eerlijk zijn, naar beide partijen luisteren
  • Vrienden zijn voor beide partijen
  • Niet bazig doen

Ze zijn nu bijna door de hele klas geaccepteerd als mediator.

Zeb en Eilaf, zitten in 2mavo/havo. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.