De lerende organisatie na grensoverschrijdend gedrag

Dagmar voor gemeentehuis Uden

Wat heeft de organisatie gedaan nadat er grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer bekend werd omdat het slachtoffer de moed heeft gehad om dit te benoemen? Aan het woord is Dagmar van Deurzen, gemeentesecretaris van de gemeente Maashorst.

Eerste opvang en nazorg

Op het moment dat bij mij bekend werd dat er een situatie met grensoverschrijdend gedrag met een medewerker plaats had gevonden, heb ik samen met een externe adviseur (Jannie de Jong) de volgende strategie uitgezet om te leren als organisatie van deze gebeurtenis. Met de veroorzaker en het slachtoffer zijn individuele gesprekken gehouden en er zijn maatregelen genomen.

Luisteren is belangrijker dan vertellen

In eerste instantie is er een opvang- en nazorggesprek georganiseerd met direct betrokken medewerkers en teamleden. Tijdens dit gesprek was er ruimte voor ieders beleving. Opvallend was dat onmacht, schuld, schaamte, woede, angst en verschil van mening allemaal naast elkaar geuit werden en mochten bestaan. Deze bijeenkomst werd op empathische en oordeelloze wijze geleid door Dagmar. Sommige medewerkers hadden behoefte aan een vervolg of individueel gesprek, dit werd meteen geregeld. Door erkenning keerde de rust en veiligheid terug in het team.

De organisatiebrede aanpak

Tegelijkertijd realiseerde het directieteam dat grensoverschrijdend gedrag overal voor kan komen, dat elke medewerker ermee te maken kan krijgen.
Dat medewerkers en leidinggevenden grensoverschrijdend gedrag gezien en gedoogd hebben. Ook het tijdsbeeld is veranderd, wat vroeger gewoon werd gevonden past nu niet meer in deze tijd. Dagmar ziet de organisatie als een bewegende en lerende organisatie. Daarom wilde zij een organisatiebrede aanpak om elke medewerker met elkaar in gesprek te laten gaan over grensoverschrijdend gedrag tussen collega’s. Ook om grensoverschrijdend gedrag te leren definiëren, benoemen en daarmee in de toekomst grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Samen kwamen we daarom tot het idee om elke medewerker verplicht een workshop te laten volgen.

Workshop op maat samen met directie en management en het team van trainers

Medewerkers gingen tijdens de workshop met elkaar in gesprek over wat grensoverschrijdend gedrag is. De oefening “Over de streep” waarin je in beweging komt als je zelf grensoverschrijdend gedrag hebt meegemaakt had een diepe impact op de beleving van medewerkers. De kennis over het bystander effect, hoe je kunt benoemen en collega’s kunt vragen om je te helpen als je grensoverschrijdend gedrag in je team ziet gebeuren gaf medewerkers een handvat. Tot slot gaven medewerkers aan de leidinggevende tips (die aan het einde van de workshop aanschoof) wat er moet gebeuren om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen in de toekomst. Naast alle medewerkers volgen ook de leidinggevenden en het college deze workshop vanuit hun rol en verantwoordelijkheden.

“Ik wil niet dat mijn kind te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag”

Door deze opmerking werden medewerkers gemotiveerd om bezig te zijn met grensoverschrijdend gedrag. Na een weerbarstig begin, niet elke medewerker zag het nut in, van deze verplichte gesprekken en workshop. Toch bracht het veel in beweging en is er nu meer bewustzijn en draagvlak over grensoverschrijdend gedrag bij medewerkers, OR en management. De vertrouwenspersonen zijn bekender. Er is een start gemaakt met de gedragscode.

De toekomst

De wens van Dagmar is: bewust zorgen voor een veilige omgeving waarin mensen elkaar durven aanspreken. Door de kennis die we nu hebben, kunnen we in gesprek blijven, het proces levend houden wat uiteindelijk winst oplevert. Als iedereen werkt van uit onze kernwaarden: open en transparant, omgeving, sensitiviteit, ondernemerschap en lef, samen en eigenaarschap, helpt dit enorm om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.

Wie is Dagmar van Deurzen?

Zij werkt 15 jaar in gemeenteland waarvan de laatste 10 jaar als gemeentesecretaris van de gemeente Maashorst. Daarvoor werkte zij 15 jaar bij adviesbureaus voor landelijke en provinciale overheden, gezondheidszorg en het bedrijfsleven. Haar specialiteit is procesmatig management waarin verbinding tot stand brengen tussen mensen haar de meeste voldoening geeft. Per 1 maart 2023 staat zij open voor nieuwe uitdagingen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.