Concessies in het openbaar vervoer gaan ten koste van veiligheid

concessie-ov-ten-koste-veiligheid

Terwijl er juist nu een trend zichtbaar is in de verharding van het geweld naar medewerkers in het openbaar vervoer. Een grote oorzaak hiervan is de komst van de OV-chippoortjes, minder mensen rijden zwart, maar de mensen die het risico nemen tot zwartrijden doen dit vanuit een keuze en calculeren verzet in, indien ze gecontroleerd worden.

Daarom pleit ook Jannie de Jong (de Jong Training en Advies) voor anonieme aangifte. Door middel van anonieme aangifte blijft de naam van de controleur uit beeld, ook tijdens de rechtszaak. In het openbaar vervoer kent men vaak de passagier niet en is het risisco dat de agressor de controleur gaat opzoeken na aangifte klein. Daarom is anoniem aangifte doen voor de controleur een veilige wijze van aangifte doen. “Met het doen van aangifte maak je een statement en houden we zicht op de cijfers en de organisatie kan de medewerkers faciliteren met training en opleiding. Dit thema zal altijd de aandacht nodig hebben om de reizigers/publiek/overheid/directie bewust te maken van agressie en geweld in het openbaar vervoer.”

Echter is de Jong zich ook bewust dat het invoeren van anonieme aangifte het probleem niet in zijn totaliteit zal oplossen. “Tijdens het incident is de veiligheid van de medewerker in gevaar en draagt de anonieme aangifte niet direct bij aan het oplossen of voorkomen van het incident.”

“Vervoerders moeten ook sturen in het omgaan met deze incidenten en het personeel blijven trainen op mentale en fysieke weerbaarheid. Helaas blijft het vaak bij een eenmalige training voor controleurs en chauffeurs.

Terwijl door het structureel trainen meer resultaat wordt behaald. De medewerker heeft de agressie reducerende technieken geautomatiseerd en komt veelal veel zelfverzekerder over.”

“Maar door de concessies in het openbaar vervoer waardoor Vervoersbedrijven onder de kostprijs moeten inschrijven is er geen of weinig geld meer beschikbaar voor opleidingen. Daardoor wordt er steeds meer gekort op het trainen in mentale en fysieke weerbaarheid. Terwijl juist de controleur in het openbaar vervoer de meest kwetsbare groep is.”

Volgens de Jong moet er vanuit de overheid een vast bedrag per controleur per jaar beschikbaar worden gesteld voor opleiding, gecontroleerd door de arbeidsinspectie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.