Als er onbeïnvloedbaar fysiek agressief gedrag is moet er meteen gehandeld worden

Tiny Vijn

We zien tijdens ons werk bij Agressietraining.nl veel zorginstellingen die te maken hebben met niet beïnvloedbaar fysiek agressief gedrag van bewoners.
Magentazorg schakelde ons in eerste instantie in om opvang en nazorg aan te bieden aan de verzorgenden na de zware coronaperiode. Daarna werden we ook gevraagd en ingezet om de medewerkers te helpen met het omgaan met onvoorspelbaar fysiek agressief gedrag van bewoners.
Tijdens deze trainingen valt leidinggevende Tiny Vijn op. Ze wordt door haar team van De Kust op handen gedragen, medewerkers voelen zich gesteund en erkend door haar.
We werden nieuwsgierig: wat is haar geheim? Hoe pakt zij het aan waardoor alle medewerkers zo lovend over haar zijn?

Tiny vertelt dat ze 42  jaar in dienst is bij Magentazorg. Zij startte als verzorgende individuele gezondheidszorg (IG), volgde de opleiding tot verpleegkundige, was avond- en nachthoofd, voorzitter van de OR en na een omweg sinds vijf jaar manager bij Magentazorg op de afdeling De Kust op Zuyder Waert in Heerhugowaard. Zuyder Waert ervaart ze als een warme plek waar ze het ontzettend naar haar zin heeft. Ouderen blijven steeds langer thuis wonen, als een persoon opgenomen wordt is er sprake van een gevorderde dementie. Dit is de realiteit van elke dag. De zorg is ingericht op de behoeften van de bewoner, ook de nieuwe wet zorg en dwang speelt hier een rol in. Als een bewoner afwijkend gedrag laat zien wordt dit door de psycholoog, arts en zorgteam besproken. Men observeert de bewoner en kijkt naar gedrag en oorzaken en hoe de bewoner te bereiken of te helpen is. Dit ziet Tiny als een meerwaarde van deze nieuwe wet. De bewoner staat “centraal”.

Er is echter ook een ander geluid. Regelmatig wordt een persoon opgenomen met dementie, waarbij het fysieke agressieve gedrag zich pas later ontwikkelt. Bij een (noodbed) opname is nog niet duidelijk wat de uitingen van deze bewoner zijn. De opname wordt zeer zorgvuldig met de arts besproken. Soms blijkt echter dat de nieuwe bewoner verminderd of niet beïnvloedbaar fysiek agressief gedrag toont naar medewerkers en bewoners. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties. Vooral als deze persoon fysiek sterk is. Onmiddellijk handelen bij heftig agressief gedrag is dan het advies van Tiny. Een van die handelingen kunnen na de afweging van alle andere mogelijkheden toedienen van medicijnen zijn. Bij noodsituaties mogen medewerkers  112 bellen. Soms loopt het helaas toch uit de hand en krijgen medewerker/bewoners klappen of wordt de woonruimte vernield. Dit geeft veel stress bij de medewerkers en medebewoners. Vooral als overplaatsing naar een gespecialiseerde noodopvang niet mogelijk is, omdat er geen plek is elders. Een wens voor de toekomst is een speciale afdeling voor bewoners met gedragsproblematiek en voor mensen die vanuit een noodsituatie worden opgenomen waar passende zorg geboden kan worden.

Om de medewerkers te ondersteunen in deze moeilijke situaties is op Zuyder Waert een goede start gemaakt met de training omgaan met niet beïnvloedbare agressie bij onbegrepen gedrag. We zijn mooi op weg met dit aanbod waar medewerkers daadwerkelijk technieken leren om zonder zichzelf en de ander te beschadigen te kunnen werken in de soms zware zorg die ze moeten bieden. Wij zijn op Zuyder Waert nu al aan het kijken hoe we deze begeleiding een vervolg kunnen geven zodat medewerkers zich gesteund en gehoord blijven voelen.

Het geheim van Tiny’s populariteit?

Zij stelt de medewerker centraal.  Na een schokkende gebeurtenis organiseert ze incident-besprekingen met alle betrokkenen, haar vraag aan de medewerkers is: “Wat heb je nodig?” Na een nachtdienst met incident belt ze medewerkers, er is alle ruimte voor de beleving van de medewerkers, ook angst mag er zijn. Er echt zijn voor medewerkers tijdens én na een incident dat is wat Tiny doet. 

2 gedachten over “Als er onbeïnvloedbaar fysiek agressief gedrag is moet er meteen gehandeld worden”

  1. Tiny heeft passie voor haar vak, maar is ook zuinig op haar mensen die aan het bed staan. Dat is uniek in de zorg, veel zorgmanagers die ik ken, laten zich niet zien en niet horen, bellen niet eens terug.

  2. Zeer belangrijke materie! Angst bij medewerkers bespreekbaar en eventueel beleefbaar maken is essentieel. Er voor hen zijn en vragen: ‘ wat heb je nodig om verder te kunnen? ‘
    Frits Kuin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.