Opvang en nazorg

Een agressie incident meemaken is heel heftig voor medewerkers. Vanuit het verleden en onderzoek hebben we geleerd dat mensen meestal mentaal in staat zijn om traumatische gebeurtenissen te verwerken als zij zich erkend en gesteund voelen door hun werkgever. In deze training ervaar je hoe je dat kunt vorm geven via het drie gesprekken model. Je oefent met opvang gesprekken van collega’s onderling via de checklist “opvang en nazorg” en leert alles over de rol van het management bij veilige opvang en nazorg. Dit alles om trauma’s te voorkomen en het ziekteverzuim laag te houden.

Trainingsvorm

  1. In company training: Doelgroep: medewerkers of managers van één bedrijf Periode: 1 dag

Inhoud van de training

  1. 1e Opvang gesprek na een agressie-incident: Het is de bedoeling dat men oefent met een eerste opvang gesprek na een agressie incident. De ervaring en onderzoek heeft ons geleerd dat medewerkers graag worden opgevangen door een collega waar men vertrouwen heeft op gelijk niveau. De medewerker wordt de coach en voert de gesprekken aan de hand van de checklist. De manager zorgt voor een veilig kader en ondersteunt bij regelzaken zoals b.v. aangifte.
  2. Het drie gesprekken model We werken al jaren succesvol met het drie gesprekken model na een agressie-incident, het eerste gesprek oefenen we zoals boven omschreven, het tweede gesprek volgt binnen een week na het eerste gesprek en is bedoeld om de medewerker na het incident te ondersteunen en indien nodig zaken te regelen? Het derde gesprek wordt door de manager gevoerd na 6 weken tot drie maanden. Door middel van oefeningen met de acteur wordt je in deze 2e en 3e opvang gesprekken getraind.
  3. Herkennen van een trauma: Een traumatische ervaring wordt vaak goed verwerkt, maar soms ontstaat er een trauma. Soms gekoppeld aan een eerdere traumatische ervaring. Hoe herken je als collega’s en management een trauma? In deze training ontvang je de kennis daar over.
  4. Verwijzen na een trauma naar hulpverlening: In dit onderdeel leer je meer over hulpverleningsmogelijkheden en de verwijzing naar o.a. EMDR.
  5. Alles over aangifte doen: Wel of geen aangifte doen? In de training bespreken we de dilemma’s. Er zijn verschillende manieren om aangifte te doen, je ontvangt de meest recente informatie op het gebied van aangifte doen, onder andere aangifte doen onder nummer.
  6. Incident registratie: Om een goed beleid te kunnen voeren is het noodzakelijk dat incidenten worden geregistreerd, manieren van registreren worden besproken tijdens de training.
  7. Agressieprotocol Om medewerkers zich niet individueel slachtoffer te laten voelen na een agressie-incident is het nodig om de werkwijze voor opvang en nazorg vast te leggen als onderdeel van het agressieprotocol, tips geven we tijdens de training.

Resultaat van de training opvang en nazorg

De medewerker:

  • Is in staat om eerste opvang gesprekken na een incident te voeren.
  • Heeft inzicht in het driegesprekken model en kan dit toepassen.
  • Is in staat om een trauma te herkennen en te verwijzen naar hulpverlening.
  • Kent het agressieprotocol van de organisatie en past deze toe.
  • Weet of er aangifte gedaan moet worden en op welke soort aangifte.
  • Weet hoe incident registratie gedaan kan worden.