Omgaan met escalerende incidenten

Medewerkers leren in deze training omgaan met escalerende incidenten op de werkvloer, in de omgeving van de klant en in publieke domein. Deze training is heel geschikt als vervolgtraining na de training omgaan met verbale agressie. Ook past deze training goed bij medewerkers die collega’s helpen bij escalerende incidenten en medewerkers die in de handhaving werken.

Trainingsvormen

  1. In company training
    Doelgroep: medewerkers van één bedrijf
    Periode: 1 dag
  2. Training via open inschrijving
    Doelgroep: iedereen
    Periode: 1 dag
    Data: 26 september 2019
    Plaats: Driebergen

Inhoud van de training

  1. Agressie herkennen:
    Aan de hand van de agressiepiramide leren uw medewerkers de non-verbale communicatie van de agressieve persoon in kaart te brengen.
  2. Zelfcontrole bij agressie:
    Medewerkers leren zichzelf rustig te krijgen onder druk door primaire reacties te controleren door middel van ademhalen, spierontspanning en gedachten sturen.
  3. Veiligheidspreventie:
    Medewerkers leren voorzorgsmaatregelen te nemen voordat zij in risicovolle situaties komen door communicatie, veiligheidsmiddelen en gedrag.
  4. Conflictinterventieplan:
    Medewerkers leren omgaan met escalerende incidenten aan de hand van het conflictinterventieplan.
  5. Veilige V:
    Met deze techniek leren medewerkers controle te houden over verminderd beïnvloedbare personen.
  6. Overmacht-situaties:
    Daarnaast herkennen zij overmacht-situaties (gijzeling/overval) en leren zij zichzelf en anderen in veiligheid te brengen.
  7. Veilig aangifte doen:
    Na een strafbaar incident is aangifte doen belangrijk, tijdens de training leren de medewerkers hoe.
  8. Opvang en nazorg:
    Medewerkers ontvangen een checklist waarmee zij elkaar na een agressie-incident kunnen opvangen. Tevens wordt het belang van incidentregistratie besproken. Daarnaast leren ze een trauma te herkennen en leren ze wanneer en waar ze hulp kunnen ontvangen.
  9. Evaluatie:
    Tijdens de evaluatie wordt uw medewerker begeleid in het stellen van een persoonlijk doel. De groep en trainer geven tips om het doel in de praktijk daadwerkelijk te realiseren.
    Tevens wordt de training schriftelijk en mondeling geëvalueerd met uw medewerkers. De resultaten van deze evaluatie worden besproken met de opdrachtgever.

Resultaten van de training

De medewerker:

  • Is in staat om een escalerend incident in een zo vroeg mogelijk stadium te herkennen door de klant te observeren en te luisteren.
  • Heeft inzicht in de eigen wijze van reageren op agressie en ander ongewenst gedrag.
  • Is in staat om zo snel mogelijk op te treden, waardoor verdere escalatie zo veel mogelijk wordt voorkomen.
  • Kan omgaan met escalerende incidenten en collega’s helpen.
  • Weet hoe de veiligheidsmiddelen gebruikt kunnen worden.
  • Kent de techniek Veilige V.
  • Weet hoe aangifte te doen.
  • Kan een collega opvangen na een incident.

Heb je de training gevolgd? Laat hier je reactie achter:

Ben je geïnteresseerd in een in company training omgaan met escalerende incidenten? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan:

PS: bekijk ook eens de e-learning Omgaan met escalerende incidenten: klik hier