x
A g r e s s i e t r a i n i n g . n l

Omgaan met agressie voor gemeentelijke organisaties

Medewerkers van gemeenten en gemeentelijke organisaties hebben vaak te maken met burgers en cliënten die afhankelijk zijn van de gemeentelijke diensten. Vanuit deze context leren de medewerkers  klantgericht omgaan met  emotie, verbaal agressief gedrag begrenzen en escalerende incidenten begeleiden.

Training Omgaan met agressie voor gemeentelijke organisaties

  1. In company training
    Doelgroep: medewerkers van één gemeente of gemeentelijke organisatie
    Periode: 1 dag wordt meestal geboekt, maatwerk in overleg.
  2. Kosten: de training wordt in overleg op maat gemaakt. De kosten zijn hiervan afhankelijk
  3. Training via open inschrijving
    Doelgroep: medewerkers die bij een gemeentelijke organisatie werken
    Periode: 1 dag
    Datum: 26 januari 2024
    Plaats: Driebergen
  4. Kosten: 450,00 inclusief BTW

Inhoud van de training

  1. Agressie herkennen:
    Aan de hand van de agressiepiramide leren uw medewerkers de non-verbale communicatie van de agressieve persoon in kaart te brengen.
  2. Zelfcontrole bij agressie:
    Medewerkers leren zichzelf rustig te krijgen onder druk door primaire reacties te controleren door middel van ademhalen, spierontspanning en gedachten sturen.
  3. Omgaan met verbale agressie:
    Herkennen van frustratieagressie en emotie, begrip tonen en ruimte geven, herkennen van witteboordenagressie en agressie op de persoon grof (beide instrumenteel) en begrenzen en het keuzemodel toepassen.
  4. Veilig werken:
    Medewerkers leren voorzorgsmaatregelen te nemen voordat zij in risicovolle situaties komen o.a. bij de burger thuis en in het openbare  domein door communicatie, veiligheidsmaatregelen en gedrag.
  5. Conflict interventieplan:
    Medewerkers leren omgaan met escalerende incidenten aan de hand van het conflict interventieplan.
  6. Veilige V:
    Met deze techniek leren medewerkers controle te houden over verminderd beïnvloedbare personen.
  7. Overmacht-situaties:
    Daarnaast herkennen zij overmacht-situaties (gijzeling/overval) en leren zij zichzelf en anderen in veiligheid te brengen.
  8. Veilig aangifte doen:
    Na een strafbaar incident is aangifte doen belangrijk, tijdens de training leren de medewerkers hoe.
  9. Opvang en nazorg:
    Medewerkers ontvangen een checklist waarmee zij elkaar na een agressie-incident kunnen opvangen. Tevens wordt het belang van incidentregistratie in het GIR besproken. Daarnaast leren ze een trauma te herkennen en leren ze wanneer en waar ze hulp kunnen ontvangen.
  10. Evaluatie:
    Tijdens de evaluatie wordt uw medewerker begeleid in het stellen van een persoonlijk doel. De groep en trainer geven tips om het doel in de praktijk daadwerkelijk te realiseren. Tevens wordt de training schriftelijk en mondeling geëvalueerd met uw medewerkers. De resultaten van deze evaluatie worden besproken met de opdrachtgever.

Resultaten van de training

De medewerker kan nu:

  1. Agressie, zowel verbaal als non-verbaal, herkennen.
  2. Zichzelf onder druk kalmeren.
  3. Frustratieagressie herkennen en begrip tonen.
  4. Witteboordenagressie en persoonlijke agressie herkennen en effectief begrenzen.
  5. Escalerende incidenten in een vroeg stadium identificeren door klanten te observeren en te luisteren.
  6. Snel en doeltreffend optreden, waardoor verdere escalatie zoveel mogelijk wordt voorkomen.
  7. Omgaan met escalerende incidenten en collega’s ondersteunen.
  8. Veilig werken in de thuissituatie van de burger en in het openbare domein.
  9. Veiligheidsmiddelen effectief gebruiken.
  10. De Veilige V-techniek toepassen.
  11. Weten hoe aangifte moet worden gedaan.
  12. Incidenten melden in het Gemeentelijk Incidenten Registratie Systeem (GIR).
  13. Collega’s opvangen en ondersteunen na een incident.

    Wilt u de professionele ontwikkeling van uw medewerkers naar een hoger niveau tillen en tegelijkertijd waardevolle erkenning en accreditatie behalen? Onze exclusieve training biedt u de perfecte kans!

    Met onze training kunnen uw medewerkers het felbegeerde ISO NEN 17024-certificaat behalen. Dit certificaat is een krachtig bewijs van hun expertise en bekwaamheid, wat het zelfvertrouwen van de medewerker ondersteunt.

    Maar dat is niet alles! Onze training is ook geaccrediteerd voor PE-punten (Permanente Educatie) bij toonaangevende instanties, waaronder V&V, GAIA en SKJ. Dit betekent dat uw medewerkers niet alleen hun kennis vergroten, maar ook waardevolle punten verdienen om hun professionele status te verbeteren.

    Streeft uw gemeente of gemeentelijke organisatie naar effectieve training in het omgaan met agressie? Ontdek hoe onze in-company training op maat uw medewerkers kan helpen. Vraag vandaag nog vrijblijvend een offerte aan bij Jannie de Jong dejong@agressietraining.nl en investeer in een veiligere en beter voorbereide werkplek.”


     
Naar boven
Created by AMBISMART
X