Voor mij een eyeopener was dat iedere burger iemand mag aanhouden bij het ontdekken van een strafbaar feit zoals een winkeldiefstal op heterdaad betrapt. Wisten jullie dat? Toch zou ik het als klant niet zo snel doen. Gedachten die naar boven komen zijn: gaat die persoon schelden, ontkennen en/of mij de schuld geven? Eerder zou ik de beveiliger waarschuwen als die er is. Of een winkelmedewerker erbij betrekken. Toch zijn dit situaties en keuzes waar een winkelmedewerker soms dagelijks mee te maken heeft. Het is onderdeel van hun werk geworden. Naast klantgericht moeten ze altijd alert zijn op winkeldiefstal.
Wanneer mag je iemand niet aanhouden?
Wanneer je vermoed dat iemand spullen ontvreemd, maar het niet zeker weet.
Een voorbeeld: Iemand loopt door de winkel en maakt een onverwachte beweging, of blijft lang dralen bij een schap, of iemand maakt zich langere tijd onzichtbaar in een hoekje, kortom verdacht gedrag. Dit is precies wat het is, omdat het gedrag afwijkend is valt het op, maar je hebt geen bewijs dat er iets weggenomen is. Hoe frustrerend dit ook is, je hebt geen bewijs, dus je mag niets.
Extra moeilijk is dit bij “bekende” winkeldieven. Je weet dat dit een herhaling is, dus je let extra goed op, maar kunt het niet bewijzen.
Hoe kun je iemand aanhouden?
Heb je een klant betrapt op winkeldiefstal? Moet je die als medewerker in de winkel op eigen initiatief aanhouden? Nee, dit willen we niemand aanraden. Je eigen veiligheid staat voorop. We adviseren aan elk winkelteam om afspraken te maken. Bij die afspraken staat altijd eigen veiligheid voorop. Bespreek hoe jullie willen jullie omgaan met winkeldieven: wat zegt de wet? Wat zijn de voorschriften bij de keten waar je werkt? Wat zegt de retailvereniging? Wat zegt de politie en de wet? Welke rol heeft de beveiliger? Zorg dat er een protocol is waarin staat wie wat doet als er een aanhouding noodzakelijk is.
Hieronder vind je een aanhoudingsprotocol uit het personeelshandboek van INretail:
- Blijf altijd kalm wanneer je winkeldiefstal signaleert in je winkel.
- Handel altijd met z’n tweeën, dat is veiliger.
- Spreek de verdachte aan. Noem je naam en functie. Blijf altijd beleefd, misschien is er sprake van een vergissing.
- Zeg bij een aanhouding letterlijk: “Ik houd u aan op verdenking van diefstal.”
- Leidt de verdachte weg, uit het zicht van klanten.
- Bel direct de politie.
- Laat de verdachte nooit alleen, ook niet naar het toilet.
- Als de verdachte de gestolen artikelen niet afgeeft, laat het dan over aan de politie.
- Draag de verdachte over aan de politie en doe aangifte.
- Blijf te allen tijde vriendelijk en voorkom geweld.
Jannie de Jong,
4 mei 2021
Laat een reactie achter