10 Tips voor het omgaan met grens overschrijdend verward gedrag

images

Gemeenten en andere organisatie krijgen de door de wet WMO (Wet Maatschappelijke Opvang) steeds meer te maken met gedrag van verwarde personen in de hal en spreekkamers. Vaak leidt dit verwarde gedrag tot grensoverschrijdend gedrag. De behoefte bij medewerkers is groot om in deze situaties veilig te werken en incidenten te voorkomen, zowel voor de verwarde burger als de medewerkers.

Wie zijn die verwarde burgers?

Veel van deze burgers met verward gedrag hebben verschillende beperkingen zoals een verstandelijk beperking of dementie. Vaak hebben zij verschillende problemen zoals (verslaving, schulden, dakloosheid, illegaliteit). Zij komen bij de Gemeente of andere overheidsorganisatie met een behoefte, zoals huisvesting, een rijbewijs, paspoort, uitkering, medicijnen, erkenning, aandacht enz. De verwarde burgers hoeven geen agressie te vertonen, maar soms gebeurt dat  helaas wel.

Kees is een 30-jarige, verslaafde jongen die op straat leeft. Hij is regelmatig betrokken bij winkeldiefstal, sinds kort heeft hij aangegeven van zijn verslaving af te willen en heeft hulp gevraagd. Als hij een te kort aan middelen heeft kan hij onberekenbaar en agressief zijn. Daarnaast is er Jorinde. Zij krijgt tijdens haar studie voor het eerst last van psychoses na gebruik van alcohol en drugs tegelijkertijd. Haar huis vervuild en de buren ervaren overlast door harde geluiden en muziek. Regelmatig raakt ze in psychose en wordt ze acuut opgenomen, na een paar dagen komt ze dan weer thuis en begint het opnieuw. Harm is dementerend nog zelfstandig wonend, hij heeft altijd een actief sexleven gehad. Hij is 82 en vertoont de laatste tijd ontremd gedrag naar de verzorgende. Hij drijft ze in een hoek, gaat dicht achter ze staan en raakt ze aan. Pieter is rond de 50, hij is ontremde man die uit zijn huis gezet is door de woningcorporatie na een lange weg van het niet betalen van huur, overlast voor de buren, wekelijks komt hij bij de gemeente langs om een huis te eisen, dit doet hij door te dreigen en te schelden. Hij komt zeer intimiderend over. Medewerkers zijn bang voor hem.

10 Tips in het Omgaan met Grensoverschrijdend Verward Gedrag 

  1. Maak afspraken over de werkwijze bij verminderd beinvloedbaar grensoverschrijdend gedrag en handel daar eenduidig naar.
  2. Communiceer die afspraken duidelijk naar de klant.
  3. Test of de verwarde grensoverschrijdende persoon beïnvloedbaar is door een vraag te stellen, bij geen beinvloedbaarheid kan de persoon niet communiceren, begeleid de persoon naar buiten of ga zelf weg.
  4. Wil de persoon niet naar buiten, roep dan hulp in (agressieinterventieteam) en laat deze de persoon naar buiten begeleiden.
  5. Laat de persoon zich niet naar buiten begeleiden, bel dan 112 en laar de persoon weghalen.
  6. Pas in de wachttijd tot 112 er is de veilige V toe om de situatie voor de medewerkers en overige klanten  veilig te houden.
  7. Houd ten alle tijden veilig afstand (2 armlengtes en een beetje)
  8. Train 2 x per jaar alle medewerkers met klant contact en het agressieinterventie team.
  9. Evalueer en leer van de cases die zijn voorgevallen.
  10. Voor de zorg en onderwijs: train medewerkers in Geweldloze Weerbaarheid.

Wil je meer weten? Mail of bel dan met Jannie de Jong dejong@agressietraining.nl of 0641782816

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.