veilige zorg

Symposium Veiligezorg


Symposium Veiligezorg – donderdag 4 oktober 2012 Integrale samenwerking

Veiligezorg® begint intern Hoe kun je Veiligezorg in een ziekenhuis intern organiseren? Kan een medewerker Veiligezorg hier een rol in spelen? Of is dit juist een taak van de beveiliging? Op welke manier kunnen ziekenhuizen en politie beter samenwerken? En hoe kunnen werkgevers ziekenhuismedewerkers beschermen bij het doen van aangifte van incidenten? Ook dit jaar veel gespreksstof en actuele thema’s op het Symposium Veiligezorg 2012, georganiseerd door de Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen (StAZ) en het CAOP, het kennis- en dienstencentrum op het gebied van arbeidszaken in het publieke domein.

Een belangrijke editie, want Veiligezorg bestaat tien jaar. Het symposium zoemde in op wat er in die periode op het gebied van veiligheid in ziekenhuizen allemaal is gebeurd. Daarnaast stond de dag in het teken van het delen van kennis en ervaringen op het gebied van agressie en geweld in ziekenhuizen. Zo’n tachtig medewerkers uit ziekenhuizen, de beveiligingsbranche, trainingsbureaus, ministeries en politie meldden zich voor de bijeenkomst op donderdag 4 oktober in Nieuwegein.

Dagvoorzitter Sipke Jan Bousema, bekend van onder meer het programma ‘Opsporing verzocht’ en diverse kinderprogramma’s bij de AVRO en tegenwoordig NTR, heet iedereen welkom en trapt af: ‘Helaas zijn agressie- en geweldsincidenten aan de orde van de dag in ziekenhuizen. We zijn vandaag uit alle delen van het land en uit verschillende sectoren bijeen om kennis te delen over de aanpak van dit probleem. Dit symposium wil, met inspirerende sprekers en workshops, ideeën aanreiken en informatie uitwisselen.’

Gestructureerde aanpak noodzakelijkTjitte Alkema, voorzitter van de StAZ blikt terug op tien jaar Veiligezorg: ‘Wat begon in het Westfriesgasthuis in Hoorn en daarna landelijk startte met een pilot in veertien ziekenhuizen is uitgegroeid tot een integrale en actieve aanpak Veiligezorg. Bijna alle ziekenhuizen hebben de laatste jaren een preventiebeleid ontwikkeld en hun medewerkers getraind in het omgaan met agressie. Dat is een geweldige ontwikkeling.’ Daarnaast noemt Alkema ook een paar aandachtspunten: ‘In veel ziekenhuizen hangt de borging van Veiligezorg nog af van een toevallige enthousiaste medewerker. Wil je incidenten terugdringen en de impact van voorvallen op medewerkers verminderen, dan is een gestructureerde en professionele aanpak noodzakelijk.’ Ook onderstreept hij het belang van het anoniem aangifte kunnen doen bij de politie door ziekenhuismedewerkers. Dit staat nu hoog op de politieke agenda.  Het tij moet worden gekeerd.

Daarna spreekt demissionair minister Schippers de deelnemers toe door middel van een videoboodschap: ‘Handen af van onze hulpverleners. Bijna de helft van alle ziekenhuismedewerkers heeft in 2011 te maken gehad met agressie op de werkvloer, een schokkend percentage. Het tij moet worden gekeerd.’ Schippers geeft haar complimenten 2aan het programma Veiligezorg om de veiligheid in ziekenhuizen te verbeteren. De overheid ondersteunt dit initiatief met het actieplan Veilige Publieke Taak. ‘Het opstellen van normen en veiligheid voorop’. Ook sluit zij zich aan bij Tjitte als het gaat om anoniem aangifte doenmelden (onder nummer) en spreekt haar voornemen om dit op korte termijn mogelijk te maken. Regeling ‘Aangifte op nummer’ komt er Gisela Mohanlal, jurist bij het programma Veilige Publieke Taak van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vervolgt over het onderwerp anoniem aangifte doen en de consequenties daarvan. ‘Anonimiteit van aangevers van incidenten garanderen, kan niet. Dit hangt altijd af van de individuele omstandigheden en het oordeel van de rechter commissaris’. Wel zijn er regelingen om de risico’s van openbaarheid te verkleinen zoals ‘domiciliekeuze’ en ‘beperkte anonieme getuige’. ‘Het is van belang dat de werkgever deze regelingen kent en medewerkers hierover informeert.’ Ook Mohanlal doet een toezegging dat de regeling ‘Aangifte op nummer’ er zeker komt. ‘Aan deze VPT brede regeling wordt op dit moment hard gewerkt.’ Meer informatie over de regelingen vindt u binnenkort op de website www.veiligezorg.nl.  Het middagprogramma bestaat uit workshoprondes waarin verschillende organisaties handvatten bieden om Veiligezorg te organiseren.

Cabaretier Ad-just Bouwman zorgt voor een korte onderbreking van improvisatiecabaret en vermaakt de deelnemers met ‘Veiligezorg de (mini)musical’.  Gescheiden taken beveiliging en preventie Renate Dekker van het Universitair Medisch Centrum Utrecht vertelt enthousiast over haar rol als medewerker preventie/coördinator Veiligezorg en wat dit betekent voor de organisatie. In 2004 is het UMCU begonnen met een pilot Veiligezorg op de SEH. Er is gestart met diverse maatregelen om de veiligheid te vergroten: van het kleurgebruik in de wachtruimtes, het laten installeren van noodknoppen tot het geven van presentaties en voorlichting. Dekker vertelt dat het een bewuste keuze is geweest de taken tussen de beveiliging en preventie te scheiden. ‘Vaak is een beveiliger direct betrokken bij een incident, door zijn of haar emoties kan het soms lastig zijn om het voorval objectief te bekijken.’ Investeren in samenwerking externe partijenBij het Viecuri ziekenhuis in Venlo heeft de beveiliging juist de lead als het gaat om Veiligezorg. ‘De lijntjes naar de Raad van Bestuur zijn kort en helder. Hierdoor kan er snel en efficiënt worden geschakeld.’

Ton Heerschop, controller kwaliteit en veiligheid / hoofd BHV- crisiscoördinator van het Viecuri MC in Venlo heeft een goede samenwerking met politie, OM, de naastgelegen GGZ-instelling en de brandweer. ‘Men onderschat vaak hoe belangrijk het opbouwen van een goede relatie met externe partijen zoals de politie is. Het zit hem soms in heel praktische dingen: zorg er bijvoorbeeld voor dat de koffie in de beveiligerslounge altijd klaarstaat.’ 3Belang testen van procedures en protocollen

Pieter Vieveen van het Medisch Centrum Alkmaar neemt de deelnemers mee langs de vele punten waarin het beleid op het gebied van agressie en geweld is geborgd en verankerd. Hun set met maatregelen loopt uiteen van het opstellen van een convenant met OM en politie, training van medewerkers maar ook het verspreiden van een intern alarmnummer en alarmkaart. Het MCA lijkt het goed voor elkaar te hebben; er wordt gewerkt volgens een vast protocol en er is een gebruiksvriendelijk registratiesysteem op intranet waarmee medewerkers met een paar eenvoudige handelingen melding van een incident kunnen doen. ‘Toch is dit geen garantie dat het altijd goed gaat,’ spreekt Vieveen uit ervaring. ‘Omdat alles zo geautomatiseerd gaat, heb je het risico dat je indut. Je moet altijd scherp zijn en procedures en protocollen blijven testen en controleren.’

Mix van maatregelen en innovatie Saxenburgh Groep Hardenberg laat in een workshop zien wat een mix van alle fases binnen Veiligezorg en de acht maatregelen vanuit Veilige Publieke Taak hun oplevert. De pilot ‘safeto-cure’, die bij Ommelander Ziekenhuis Groep locatie Winschoten draait, is gebaseerd op innovatie. Met ‘slimme’ camera’s wordt getracht agressie in een vroeg stadium te registreren en vervolgens door inzet van adequate hulp escalatie te voorkomen.

Dagvoorzitter Sipke Jan sluit af met een rondje in het publiek: ‘Heeft deze dag gebracht wat u had gehoopt?’ De reacties zijn positief: ‘Deze dag bevestigt dat we in ons ziekenhuis op de goede weg zijn met Veiligezorg en dat is goed om te zien.’ ‘Ziekenhuizen regelen Veiligezorg op hun eigen manier, goed om vandaag te leren van elkaars inzichten.’ ‘Het gaat er niet altijd om hoe je het regelt maar dat je het regelt.’  Houd het balletje rollende Het slotwoord is aan de ‘motor’ van Veiligezorg: Peter Peerdeman, senior adviseur sociale veiligheid bij de StAZ.

Hij sluit af: ‘Veiligezorg valt of staat bij een goede communicatie. Integrale samenwerking is niet alleen extern maar begint juist intern. Het is daarom aan u om het balletje rollende te houden.’ Het spreekwoordelijke balletje wordt in de vorm van een grote opblaasbal het publiek in geworpen.  Bron Nieuwsbrief Staz okt 2012.

 

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*