macht-kracht-verleiding

Inleiding Macht Kracht en Verleiding


Inleiding Macht kracht en verleiding
Verleiding: Vrouwelijke/mannelijke klanten zetten verleiding als tactiek in om dingen bij de medewerkers voor elkaar te krijgen. Ze willen meer macht, meer greep op hun omgeving, meer vrijheden. Wanneer is een knipoog van een vrouwelijke/mannelijke klant gewoon leuk en wanneer bevind jij je als medewerker op glad ijs en is je professionaliteit in het geding? Mannen/vrouwen zetten verleiding in om een prettig gesprek te hebben, onder verantwoordelijkheden uit te komen of te intimideren (macht)

Macht: Het beïnvloeden van of richting geven aan het gedrag, de gedachten en de emoties van de ander. Vrouwelijke/mannelijke klanten zoeken allerlei mogelijkheden om meer invloed te krijgen. Een daarvan is verleiding.

Kracht: Hoe kunnen medewerkers hun kracht als mens inzetten om duidelijk stelling te nemen. Grenzen aan te geven als verleidingstactieken ingezet worden en de begeleiding aan deze vrouwelijke/mannelijke klanten hierin op een professionele manier te geven.

De cyclus van verleiding-ongewenst intiem. Verleiding-ongewenst intiem verloopt via verschillende fasen. Inzicht hierin helpt om te bepalen hoe je reageert. En vooral wanneer. Hoe langer je wacht met ingrijpen, hoe moeilijker het wordt.

Verleiding
Vrouwelijke/mannelijke klanten verleiden om macht te krijgen. Ze zetten het doelbewust in. Hoe ziet deze verleiding eruit? Wat zijn de flirtsignalen die ze gebruiken? (te lang oogcontact, lichaam gericht naar hem/haar toe, glimlachje, pruilmondje, aan kleren frunniken of aan haar zitten (verleidingstactieken), ooggebaren, met een voorwerp spelen, hij/zij raakt je aan, zij accentueert haar figuur, hij kijkt naar je lippen). Waarschuwing: 1e signaal kan tic zijn of toeval, vanaf 3 signalen grote kans dat hij/zij je probeert te verleiden. Deze mannen/vrouwen doen dit niet omdat ze jou zo speciaal of leuk vinden, dat is een illusie. Klanten gebruiken van allerlei verleidingskunsten om dingen gedaan te krijgen. Bv minder afspraken, eerder weg, bellen tijdens een gesprek, een sigaretje roken, langere pauze, minder of kortere afspraken enz. Hoe doen ze dit?
Er zijn signalen die je kunt herkennen.

Iets meer over Macht
In feite heeft iedereen wel een bepaald soort macht en wordt de situatie bepaald door de onderlinge verhouding van de machten die tegenover elkaar staan. In Nederland houden we niet van het woord macht. We denken liever dat wij het samen op gelijk niveau bepalen (polderen). Maar macht bestaat wel degelijk. Macht van iemand wordt altijd bepaald door de erkenning / toekenning van die macht. Prik je door de verleidingskunsten van de ander heen en verleen je hem/haar niet de kans zich op deze oneigenlijke manier tegen over je te gedragen dan sta je steviger in je schoenen.

Er is in deze situatie sprake van een meer-machtige en minder-machtige. Ieder mens heeft wel een bepaald soort macht. Kenmerken van macht vinden we overal, soms is dit vanzelfsprekend en soms kan het positief of negatief ervaren worden. Als we macht positief ervaren hebben we het vaak over gezag van een ander of kracht om eigen leven te bepalen.

De mannen/vrouwen waar over we nu over hebben werkstraf of zitten in een begeleidings traject. Ze hebben geen keuze. Anderen hebben dit over hen besloten, ze zijn hun vrijheid kwijt. Ze hebben weinig macht. Anderen hebben juist macht over hen. Dat is niet leuk. Tijdens het werk hebben anderen de macht om hen al dan niet iets toe te staan of te ontzeggen. Ondanks de oorzaak waar door ze in deze positie terecht zijn gekomen ervaren klanten dit als vervelend en frustrerend. Deze klanten willen net als ieder ander greep krijgen op hun omgeving. Zij willen anderen beïnvloeden zodat deze doen wat zij willen. Deze vrouwen/mannen willen ook macht, seksuele verleiding helpt soms om van de ondergeschikte positie (“ik heb straf en moet doen wat jij zegt”) naar een meer gelijke positie te komen of nog liever nog zij meer machtige positie dan de medewerker.

Omgaan met macht kracht en verleiding
Goed begrijpen waarom deze klanten verleidingstechnieken inzetten is belangrijk. Een tip is het scherpen van je intuïtie op dit vlak (is dit een gewone glimlach of kijkt ze te lang naar me?). Hierdoor kun je verleidingssignalen herkennen en ontdekken hoe hier tijdig professioneel op te reageren door middel van begrenzing.

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.