Hoe herken ik een trauma?

Hoe herken ik een trauma?

Na een schokkende gebeurtenis kan een trauma ontstaan, maar dat hoeft niet. Mensen kunnen een agressie incident ervaren als een traumatische ervaring. Als zij direct daarna goed worden opgevangen, dat wil zeggen, er is aandacht voor de ervaring en de persoon voelt zich erkend en begrepen, dan ontstaat zelden een trauma. Mensen zijn weerbaar en hebben een van nature herstellend vermogen.

Vanuit het expertisebureau agressie en geweld hantering hebben we in de praktijk met onze klanten te maken met eenmalige gebeurtenissen zoals verbale agressie, bedreiging, fysiek geweld en gijzeling.
Ook komt het voor dat medewerkers opeenvolgende traumatische ervaringen hebben mee gemaakt in het verleden, zoals verkrachting, mishandeling, oorlogsgeweld.

In een agressietraining kan dit trauma geraakt worden, waardoor je herinneringen krijgt aan de situatie, soms gevolgd door emotionele uitbarstingen. Wij vangen de deelnemers op en verwijzen ze indien nodig naar een psycholoog voor een kort durende trauma verwerkende therapie EMDR.

Hoe herken ik een trauma?

Je kunt een trauma herkennen als de verschijnselen die hier onder staan niet over gaan maar erger worden in de loop van weken en maanden na de traumatische gebeurtenis. Als je in de 1e weken na de traumatische gebeurtenis onderstaande klachten hebt en die worden steeds minder in de loop van de weken en maanden, dan heb je de gebeurtenis op een natuurlijke manier verwerkt.

  • Nachtmerries en angstige dromen over de gebeurtenis
  • Herbelevingen (je ziet steeds de beelden opnieuw)
  • Overdreven alertheid
  • Gevoelens van vervreemding
  • Emotionele vervlakking (alles is grijs)
  • Vermijding van situaties die herinneren aan de gebeurtenis. (je durft niet meer langs de plek van het voorval
  • Slapeloosheid
  • Angsten
  • Schuldgevoelens (ook al ben je slachtoffer)
  • Machteloosheid
  • Concentratieproblemen
  • Je schrikt heel snel
  • Je raakt snel in paniek
  • Woedeaanvallen
  • Controleverlies bij boosheid
  • Stemmingswisselingen
  • Fysieke  klachten
  • Je waardeert je zelf niet meer
  • Je bent bang dat (je) kinderen iets over komt.
  • Zelfbeschadiging (automutilatie)
  • Drank- of drugsgebruik neemt toe.

Conclusie

Mocht je een aantal van deze bovenstaande verschijnselen aanhoudend en verergerend in de loop van weken en maanden ervaren, dan heb je mogelijk een trauma opgelopen. Ga dan naar de huisarts en vraag hulp van een psycholoog. Wij hebben in de loop van 18 jaar de beste ervaringen met de methode EMDR. Deze kort durende trauma therapie is met name geschikt voor eenmalige traumatische ervaringen. Lees meer over EMDR op www.emdr.nl