Voorkom agressie met assertiviteit

Voorkom agressie met assertiviteit

Hoe voorkom je agressie? Door assertieve boodschappen te geven en een probleem bespreekbaar te maken.

Doel van assertieve boodschappen

  • Begrepen worden.
  • De ander begrijpen.
  • De ander verleiden tot professioneel en/of respectvol gedrag.

Hoe dit te bereiken?

  1. Maak een afspraak
  2. Maak het probleem duidelijk: licht het probleem toe
  3. Maak duidelijk welk concreet effect het op je heeft
  4. Laat weten hoe je je er onder voelt (“Als je steeds te laat komt, voel ik mij niet serieus genomen.”)
  5. Maak duidelijk wat je er van vindt. (“Ik vind dat zo omgaan met afspraken de samenwerking onnodig bemoeilijkt.”)
  6. Laat de ander reageren. Toon begrip zonder je punt los te laten.
  7. Kom tot een afspraak om herhaling te voorkomen.

Voorkom agressie met assertiviteit

  • Maak het probleem duidelijk. Geef voorbeelden. Interpreteer niet. (“Volgens mij…”)
  • Vermijdt reacties die de situatie kunnen verslechteren. (“Ik hoef dit van jou niet te pikken.”)
  • Luister actief (“Dus, als ik je goed begrijp…”)
  • *Tussen stap 5 en 6 zal je meestal je focus tijdelijk moeten verleggen van je eigen onderwerp naar de wijze waarop de ander reageert: defensief, uitleggend, aanvallend, ontwijkend.
  • De ‘Nieten’
  • Overdrijf niet. (‘Je maakt mij het leven onmogelijk’)
  • Beschuldig niet
  • Commandeer niet
  • Dreig niet
  • Moraliseer niet
  • Scheld niet
  • Aandacht niet afleiden
  • Je niet terugtrekken.

Overigens kun je deze opeenvolgende stappen enigszins aangepast ook gebruiken voor het maken van complimenten.