Hoe ga ik om met witteboordenagressie?

Hoe ga ik om met witteboordenagressie?

Voel jij je ook zo onmachtig als mensen, klanten, collega’s, je baas, je arrogant en neerbuigend behandelen? Van binnen borrelt een gevoel van onbehagen en irritatie op. Terwijl de ander een glimlach op zijn gezicht heeft. Je voelt je onzeker worden, gaat twijfelen aan je eigen deskundigheid. Je voelt je steeds kleiner worden. Alles bij elkaar geeft je dit een gevoel van onmacht. Dit is het beoogde effect van de Witteboordenagressor. Als jij je klein voelt, wordt hij groter. Het is een spel van macht en onmacht.

Het effect van witteboordenagressie

Witteboordenagressie heeft effect, of je het wilt of niet. Iedereen merkt het. Er zijn verschillende primaire reacties. De meeste mensen denken, als ik niets doe of zeg, of laat merken, dan gaat het over. Of ik gun de witteboordenagressor niet de fun dat hij merkt dat ik er last heb van zijn gedrag. Een andere reactie is “Ik zal de witteboordenagressor eens een lesje leren” Je start een discussie waarin jij besluit je gelijk te halen. Samen start de “Witteboordenagressiepiramide” waarbij er nu 2 witteboordenagressors zijn. Namelijk jij en je collega. Uiteindelijk kan dit leiden tot het overbluffen en gefrustreerd achter laten van de ander. Het kan ook leiden tot een klacht over jou agressie bij de baas, ingediend door de ander. In het ergste geval kan je witteboordenagressie leiden tot een juridisch proces.

Witteboordenagressie in de praktijk

In een winkel

Je gaat een winkel binnen en merkt dat de verkoper je neerbuigend behandeld. Je kunt kiezen om het product niet te kopen. Je verlaat de winkel en je gaat naar een andere winkel waar je respectvol door de verkoper alsnog je telefoon koopt. In deze situatie heb je de keuze in het wel of niet omgaan met de verkoper. Je hoeft niets met het witteboordengedrag te doen.

In een restaurant

Horecapersoneel zijn soms expert wat betreft arrogantie en onverschilligheid. Ook hier kun je kiezen om weg te gaan.

Op je werk

Je hebt een arrogante collega, die jou door middel van opmerkingen en blikken voortdurend het gevoel heeft dat je je werk niet goed doet. Je kunt nu niet kiezen. Je zit met deze collega in een team en werkt op dezelfde afdeling.

De aanpak van witteboordenagressie

JIJ, JULLIE (= de organisatie)

Deze agressor is erop uit de poten onder je stoel vandaan te zagen en jou te doen twijfelen aan je professionaliteit.

  • Hij is vaak “hoogopgeleid”
  • Hij behandelt je als een minderwaardige, stelt zich arrogant en cynisch op en lokt discussie uit

Trap hier niet in! Luister naar je “onderbuik-gevoel”= je intuïtie. Voelt dit niet goed, grijp dan meteen in, geef deze agressor niet de tijd om te discussiëren. Leg éénmaal de regels van de organisatie uit. Gaat de agressor door, begrens hem dan en zeg bijvoorbeeld:

  • “Meneer, u zegt … (herhaal de woorden van de ander). Als je niet meer weet wat hij gezegd heeft, vraag je gewoon of hij wil herhalen wat hij gezegd heeft, dat doet hem alleen maar plezier en geeft jou je wapen in handen.
  • Geef vervolgens je “IK-boodschap”, bijvoorbeeld: “Ik ervaar dat als kleinerend”, of “Ik voel me niet serieus genomen”, of “Ik voel me gekwetst als u dat zegt”.
  • Vervolgens pak je de regie helemaal: “Ik wil graag dat u stopt met …(herhaal de woorden van de ander). Als u daarmee doorgaat, dan stop ik het gesprek. Stopt u hiermee, dan kunnen we verder praten. Zegt u het maar.

Tip: wees concreet, herhaal exact zijn woorden.