Agressiepreventie en aanpak bij dementie

Agressiepreventie en aanpak bij dementie

Werk jij de zorg met dementerende ouderen? Bekijk hier de aanpak om agressie te voorkomen. Soms is agressie niet te voorkomen. Hoe pak je agressie aan en werk je veilig?

Wat kun je doen?

Als je kunt ontdekken wat de aanleiding voor de boosheid is, kun je misschien de agressieve reacties voor zijn. Afhankelijk van wat je denkt dat de oorzaak is, kun je het volgende proberen:

  • Geef eerst een paar minuten onverdeelde aandacht. Observeer en kijk in welke stemming de ander is. (groen)
  • Als de ander weer in een prettige, neutrale stemming is ga dan je handelingen doen.
  • Als de ander geagiteerd, boos, onrustig, uit evenwicht is (oranje) ga dan kijken of je de stemming weer naar groen kunt krijgen door middel van een praatje, rust, afleiding. Als dat lukt voer je verzorgende handelingen dan uit.
  • Als de ander scheldend op jou gericht naar je toe loopt, gooit met dingen, persoonlijk (fysiek)  wordt (Rood). Ga niet dicht bij de ander staan, laat vrije ruimte om de ander te laten bewegen, kijk of je invloed hebt om de ander te kalmeren. Indien je geen invloed op de stemming kan uit oefenen ga dan weg, het geheugen is vaak kort en begin 5 minuten later opnieuw. Ga in geen geval je handelingen doen. Bij aanhoudende agressie in overleg met de arts een strategie bepalen.

Algemene tips voorkomen van agressie

  • Zorg voor een rustige dagelijks routine
  • Stel minder eisen
  • Neem tijd om uit te leggen wat er gebeurt
  • Voorkom haast of ongeduld
  • Spreek je waardering uit voor de dingen die hij doet en vraag hem je te helpen bij karweitjes
  • Laat haar energie kwijtraken: wandelen, in de tuin werken, enzovoorts
  • Raadpleeg je huisarts bij vragen

Agressiepreventie

Verzorgende werkt in de huiskamer met laptop in plaats van op kantoor. Zo is zij een vertrouwd beeld voor de client.

  • Van te voren met klanten en of hun familie door spreken wat de procedure is als de situatie escaleert door middel van agressie met het familielid. Opnemen in intake formulier, eventueel een informatie kaart meegeven.
  • Een comfortroom/snoezelruimte op de afdeling realiseren met prettige prikkels.
  • Signaleringsplan team voor het team hanteren.

Hoe blijft het team veilig en prettig samenwerken? Hoe help je elkaar?

  • Broset Violence Checklist gebruiken om client gedrag te monitoren en dit wekelijks bespreken. Deze lijst inbouwen in het elektronisch patiëntendossier.
  • Social Dysfunction and Agression Scale: wekelijkse meting prikkelbaarheid en agressie client in kaart.
  • Agressie-incident registratie via MIM.
  • Incident-methode gebruiken om incidenten in het team te bespreken.
  • Technisch veilig ingrijpen bij fysieke agressie: leren van veilige verweertechnieken, deze regelmatig oefenen.
  • Domotica aanschaffen om iemand veilig te beschermen bij fysiek aanhoudende, niet-beïnvloedbare escalatie.