het keuzemodel

Het keuzemodel


Het keuzemodel is super effectief om agressief gedrag op de persoon te begrenzen, zowel bij witteboordenagressie, als bij agressie op de persoon grof: schelden, dreigen, bedreigen, intimideren (seksueel) en discrimineren.

Hoe herken je agressief gedrag?

  • Een onprettige waarneming in je lichaam
  • Een lichte mate van onzekerheid of irritatie
  • Een gevoel van onbehagen en onveiligheid
  • Je ervaart de agressie op jou persoon gericht
  • Als de ander neerbuigend en kleinerend tegen jou is
  • Als de ander je uitscheldt en (be)dreigt
  • Als de ander (seksueel) intimideert en discrimineert

Hoe begrens je agressief gedrag?

Een case: Bij een woningcorporatie: de medewerker belt aan na een melding over buurtoverlast. De medewerker woonoverlast vertelt waarvoor hij komt en de bewoner begint te schelden op de medewerker. Hij is boos op de buren en op de woningcorporatie omdat ze volgens hem a-sociale buren naast hem hebben geplaatst. Hij scheld de medewerker uit voor “#$$%%^Y”.

Het gedrag concreet te benoemen vanuit de “ik” beleving, bijvoorbeeld:

  • “Ik schrik ervan als u mij uitscheldt.”

Hoe stel ik grenzen?

Formuleer een keuze waardoor de klant de verantwoording kan nemen voor zijn gedrag, bijvoorbeeld:

  • “Als u doorgaat met schelden, ga ik nu weg. Als u stopt met schelden, blijf ik in gesprek en kunnen we bespreken hoe het verder gaat.”

Hoe sluit ik een contract?

Door de klant te vragen wat hij wil, wordt de klant verantwoordelijk voor zijn gedrag. Als hij toch door gaat met schelden is het einde gesprek/dienstverlening. Als hij stopt, krijgt hij een herkansing.

  • “Wat wilt u?”

Voorbeeld keuzemodel

  • “Ik voel me beledigd omdat u tegen mij scheldt.” (benoemen ongewenst gedrag)
  • “Als u door gaat met schelden, dan stop ik het gesprek.” (negatieve consequentie)
  • “Als u niet meer scheldt, wil ik het gesprek met u voortzetten.” (positieve consequentie)
  • “Zeg maar wat u wilt.”

Verantwoording voor de keuze bij de klant leggen

Vervolgens zal de keuze bij de klant/agressor gelegd moeten worden. De agressor wordt “gedwongen” om een keuze te maken en neemt daardoor ook verantwoordelijkheid voor zijn gedrag. Dit is ook het moment dat hij zal proberen onder deze verantwoordelijkheid uit te komen. Hij zal de keuze negeren en teruggaan naar de inhoud of de frustratie. De medewerker roept hem dan tot de orde en gaat niet verder voordat de klant een keus heeft gemaakt.

In deze fase van de “onderhandeling” zal de medewerker zijn kracht en vastberadenheid moeten inzetten om zijn doel te bereiken. De agressor zal ervaren dat hem grenzen worden gesteld, dat zijn gedrag niet zal worden geaccepteerd. Als hij er mee doorgaat, bereikt hij zijn doel niet en hij kiest meestal de voor hem beste oplossing. Vaak zal hij de keuze maken waar hij mee geholpen is en kiezen voor de gewenste situatie en de positieve consequentie.

In de communicatieleer word je geleerd dat je nooit twee vragen tegelijkertijd moet stellen want je krijgt alleen antwoord op de laatste vraag. Maak gebruik van dit principe door het gewenste gedrag als laatste te stellen.

Indien de agressor merkt dat hij zijn doel niet bereikt en zich niet gewonnen wil geven, kan hij kiezen voor het ongewenste gedrag en de negatieve consequentie. Meestal loopt hij dan weg met het gevoel dat hij heeft besloten om te stoppen en weg te gaan. Hij heeft zijn eer kunnen pakken. Bij deze aanpak ervaart de medewerker controle.

Wil je nu al het keuzemodel beter leren kennen en oefenen met de aanpak? Neem dan deel aan het webinar “omgaan met agressie” op 19 april om 20.00. Meld je nu aan: klik hier

Wil je meer informatie over deze aanpak? Maak een afspraak met Jannie de Jong 0641782816 of dejong@agressietraining.nl

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*