gesprek

Heb je een agressie-incident mee gemaakt?


CHECKLIST EERSTE OPVANG GESPREK NA EEN AGRESSIE INCIDENT

Heb jij of een een agressie-incident meegemaakt? Dit kan een heel indringende ervaring zijn die je graag wilt delen met iemand. Hier lees  je tips over hoe je deze nare ervaring op een gezonde manier kunt verwerken. Ook vertellen we hoe je een collega kunt helpen bij het verwerken van een dergelijke akelige gebeurtenis.

Aandachtspunt: het eerste gesprek is goud waard, als er dan voldoende aandacht en zorg is, ontstaat er zelden een trauma. De verantwoordelijkheid die de medewerker heeft is het melden van het incident aan een collega/teamleider of manager.

Richt alle aandacht op de medewerker die een incident heeft meegemaakt, zorg dat de medewerker zijn / haar verhaal (reconstructie, gedachten en gevoel) kan doen. Zorg tijdens het gesprek voor een veilige privacy biedende omgeving.
Vraag aan de medewerker of deze nu doorverwezen wil worden naar professionele hulp. Leg uit dat dit altijd mogelijk is! Zo niet, dan blijft u de coach / aanspreekpunt voor de medewerker.

Als de medewerker cool down is; vraag of de medewerker door kan / wil met het werk of naar huis wil.
Indien de medewerker naar huis wil, vraag dan of er iemand is om de medewerker thuis op te vangen.

Indien er thuis geen opvang is, regel dan zo nodig opvang buiten de organisatie. Indien de medewerker naar huis wil, vraag dan of deze in staat is om te rijden, regel anders vervoer.
Spreek met de medewerker een contactmoment af nog dezelfde dag.

Vraag naar fysiek letsel. Indien dit er is, bekijk afhankelijk van de ernst wat er moet gebeuren, zelf pleisters plakken, naar arts of ziekenhuis gaan. Indien er voor arts of ziekenhuis wordt gekozen, ga dan zelf mee.
Vraag naar schade aan bezittingen, kleding, tas, fiets, auto, schakel de medewerkers schadeverzekering in. Doe dit zelf en laat dit niet door het slachtoffer doen. (Een van de pijnpunten die we vaak te horen krijgen tijdens agressietrainingen is dat de organisatie niets deed aan schade aan bezittingen.) Breng sanctionering naar de dader ter sprake en geef voorlichting, vraag wat de medewerker ermee wil (actie kan de dag erna).

Breng aangifte ter sprake. Stimuleer aangifte, maar wees reëel over het gevaar wat een medewerker loopt op herkenning van identiteit voor de tegenpartij. Afhankelijk van de situatie kan aangifte meteen gedaan worden, of de dag erna. Indien er aangifte gedaan wordt door de medewerker, ga dan mee.

Vraag aan de medewerker hoe deze wil dat er in het team wordt omgegaan met het incident. Indien het besproken wordt, zorg dat de medewerker zijn of haar verhaal kan doen (helend).
Geef zo nodig voorlichting over het agressieprotocol; omgaan met incidenten in de organisatie.

Incidentregistratie; dit is geen keuze, indien de medewerker dit zelf niet kan, meldt u het voor de medewerker.

Het tweede gesprek vindt binnen een week na het incident plaats. Aandachtspunten zijn dan: erkenning geven, navragen beleving, reconstructie, informatie over verwerking en acties die de coach inmiddels heeft ondernomen.

Het derde gesprek is het checkgesprek; indien er geen trauma is ontstaan dan is het evaluatief, anders informatief en verwijzend naar hulpverlening.

Wil je meer weten over Opvang en Nazorg gesprekken? Mail dan naar dejong@agressietraining.nl of bel met Jannie de Jong 06 4178 2816.

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*