• Veilig werken in de openbare ruimte

    Veilig werken in de openbare ruimte

    Wat is de openbare ruimte? Dit is de straat, het park, bossen, winkelcentra, kortom alle plekken die voor publiek toegankelijk zijn. Welke beroepsgroepen werken daar? Parkeerbeheer BOA’s handhaving op gedrag bv. in winkelcentra Politie Beheer van flora en fauna (o.a. wildbeheer) Boswachters Ambulance medewerkers Brandweer Weg en water onderhoud en...

    Lees meer
  • conflicthantering

    Vier tips voor het omgaan met conflicten

    Iedereen heeft wel eens een conflict met een ander, soms een collega, partner, kind of baas. Of een conflict in het verkeer, in de winkel of op straat. Conflicten horen bij het leven. Conflicten blijven vermijden lost niets op, ze blijven woekeren onder de oppervlakte en zorgen ervoor dat...

    Lees meer
  • veilig huisbezoek

    Congres Huiselijk Geweld 2018 Zorg en Welzijn

    Jannie de Jong gaf op 6 juni 2018 een workshop "Veilig Huisbezoek" aan 40 hulpverleners en managers op het Congres Huiselijk Geweld 2018 Zorg en Welzijn. Het was genieten met een interactief en  enthousiast publiek. Bekijk hier de presentatie: https://www.zorgwelzijn.nl/content/uploads/sites/4/2018/06/5.-Jannie-de-Jong.pdf Wat willen hulpverleners? Zij willen zorgen voor de veiligheid van het...

    Lees meer
  • veilig huisbezoek

    Tien tips voor veilig huisbezoek

    Op 6 juni 2018 gaven we een workshop aan 40 hulpverleners op het congres Huiselijk Geweld. We stelden de volgende vraag aan de deelnemers: Wat doen jullie het liefst: aandacht en liefde geven aan jullie cliënten of eerst zorgen voor je eigen veiligheid? Jullie raden het antwoord al: de...

    Lees meer
  • gesprek

    Heb je een agressie-incident mee gemaakt?

    CHECKLIST EERSTE OPVANG GESPREK NA EEN AGRESSIE INCIDENT Heb jij of een een agressie-incident meegemaakt? Dit kan een heel indringende ervaring zijn die je graag wilt delen met iemand. Hier lees  je tips over hoe je deze nare ervaring op een gezonde manier kunt verwerken. Ook vertellen we hoe je...

    Lees meer
  • het keuzemodel

    Het keuzemodel

    Het keuzemodel is super effectief om agressief gedrag op de persoon te begrenzen, zowel bij witteboordenagressie, als bij agressie op de persoon grof: schelden, dreigen, bedreigen, intimideren (seksueel) en discrimineren. Hoe herken je agressief gedrag? Een onprettige waarneming in je lichaam Een lichte mate van onzekerheid of irritatie Een gevoel...

    Lees meer
  • agressiepreventie

    10 Tips om agressief gedrag van klanten te voorkomen

    Organisaties geven vaak de aanpak van agressief gedrag van klanten hoge prioriteit. Dit is ondersteunend en bemoedigend voor medewerkers. Daarnaast is het belangrijk om maatregelen te nemen om agressief gedrag te voorkomen. Wat er niet is, hoeft ook niet opgelost te worden. Hiermee worden medewerkers traumatische ervaringen bespaard en...

    Lees meer
  • agressie en ziektebeelden

    Ziektebeelden en agressie

    Verschillende ziektebeelden kunnen helaas in een bepaalde fase of regelmatig aanleiding geven tot agressief gedrag. We bespreken hier een aantal voorbeelden van ziektebeelden en agressie: Dementie Dit is de naam voor een combinatie van symptomen (een syndroom), waarbij de verwerking van informatie in de hersenen is verstoord. De meest voorkomende...

    Lees meer
  • images

    10 Tips voor het omgaan met grens overschrijdend verward gedrag

    Gemeenten en andere organisatie krijgen de door de wet WMO (Wet Maatschappelijke Opvang) steeds meer te maken met gedrag van verwarde personen in de hal en spreekkamers. Vaak leidt dit verwarde gedrag tot grensoverschrijdend gedrag. De behoefte bij medewerkers is groot om in deze situaties veilig te werken en...

    Lees meer