agressie-openbaar-vervoer

Agressie in het openbaar vervoer


Agressie en openbaar vervoer is deze week echt een hot item. Het is vreselijk dat een conductrice in elkaar geslagen is. Een van de risicomomenten van een conducteur is in je eentje de laatste passagiers de trein uit krijgen. Iemand die niet uit de trein wil is iemand die misschien geen vaste verblijfplaats heeft en geen enkel belang heeft om te vertrekken. Dat was de aanleiding van de mishandeling. Het kan elke conducteur overkomen.

Als expertisebureau agressie en geweldhantering worden we voortdurend gebeld door de media. We hebben o.a. 12 maart mee gewerkt via NOS radio 1 aan een 2 uur durend item over agressie in het openbaar vervoer. Mijn trainingsruimte was van s’morgens half 7 tot 9 uur een satelliet radio studio. De verslaggever was Maino Remmers, daarnaast was er de geluidsman, Phil Boudewijn als trainer en acteur, Ilonyka hoofconducteur van de NS, een vakbondsman kwam ook nog even langs en ik.  De insteek was om stukjes van een training omgaan met agressie te laten zien. De verschillende onderwerpen die passeerden waren:

  • Je loopt risico als controleur/conducteur.
  • Als er iets mis gaat ben je eentje, tegen een groep passagiers.
  • Je hebt weinig bewegingsruimte in de trein, tram of bus.
  • Terug naar de poortjes, als meer mensen een kaartje hebben lopen controleurs minder risico.
  • Dat witteboordenagressie elke dag voor komt en dat je die agressie mee naar huis neemt (Ilonyka).
  • Dat je een passagier mag aanspreken op gedrag en dat dit meestal beïnvloedbaar is.
  • Dat agressie niet mag naar conducteurs, ook al is de trein vertraagd.
  • Dat agressief gedrag (fysiek) soms niet te voorkomen is.
  • Dat het geweldig samenwerken was met dit team onder andere door de (witteboorden) grappen met Maino en de geluidsman.
  • Dat hoofdconducteur Ilonyka een geweldig en een moedig mens is met wie het super samenwerken is.
  • Dat Phil heel goed acteerde en eens lekker kon schelden.
  • Dat agressie in zorg veel groter is dan in het openbaar vervoer en dat dit een een verborgen probleem is.

Wil je een fractie van de uitzending beluisteren? klik dan hier

1 commentaar

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.