5 Tips hoe om te gaan met verbale agressie

5 Tips hoe om te gaan met verbale agressie


Met verbale agressie bedoelen we:

  • Frustratieagressie: Iemand met een hoge emotie en een lading, die het nodig hebben om te spuien.
  • Witteboordenagressie: iemand met een arrogante, neerbuigende houding die kleinerende uitingen heeft naar de medewerker.
  • Agressie op de persoon grof: schelden, dreigen, bedreigen, intimideren (seksueel) en discrimineren.

Tip 1: Zorg dat je cool down wordt

Bij agressie gaat je lichaam even op alarm, dat is normaal. Om je zelf cool down te krijgen adem je rustig door in je buik en zet je voeten stevig op de grond. Je hartslag gaat omlaag en je bent weer in staat om te denken. Tijd voor de aanpak van agressie.

Tip 2: De aanpak van frustratieagressie

De frustratieagressor is er niet op uit om jou te beledigen, hij een een aantal vervelende ervaringen, de emotie zit hoog en hij kan niet meer denken. Hij heeft het nodig om eerst zijn verhaal te vertellen en emoties te uiten, de aanpak bestaat uit het begeleiden van deze uitingen. Dit doe je door te luisteren en samen te vatten, net zo lang tot de ander weer rustig is en kan denken. Daarna ga je in op de inhoud.

Tip 3: De aanpak van witteboordenagressie

De witteboordenagressor is iemand die groeit als de ander onzeker wordt. Daar is hij dan door middel van zijn arogante en neerbuigende gedrag dan ook op uit. De medewerker voelt zich vaak onzeker of wordt zelf boos bij deze witteboordenagressor. De aanpak bestaat uit het ontmaskeren van de witteboordenagressor, dit doe je door met een “ik” boodschap te benoemen waar je last van hebt. De “ik” boodschap maakt dat de witteboordenagressor in de war raakt (ontmaskert). Hij verwacht dit gedrag niet en weet niet wat hij moet zeggen. Als dit niet voldoende is dan kun je nog het keuzemodel toepassen: Doorgaan met kleineren wordt einde gesprek, stoppen met kleineren in gesprek blijven. Wat wilt u?

Tip 4: de aanpak van agressie op de persoon grof

Deze agressor heeft de volgende strategie: ‘kom zie en overwin’, dit doet hij door de ander te overvallen met schelden, dreigen, bedreigen, (seksuele) intimidatie en discriminatie. Dat is zijn succes strategie waarmee hij meestal zijn zin krijgt. Meteen het keuzemodel toepassen werkt het beste: kort en duidelijk zodat de ander kan kiezen. Doorgaan met schelden is einde gesprek, stoppen met schelden is in gesprek blijven. De agressor maakt de keuze.

Tip 5: als het toch escaleert

Soms stoppen agressors niet, ondanks een luistert oor of een duidelijke grens. iemand kan kiezen om zich niet te laten beïnvloeden. Voor de ander is dat het sein om aan eigen waarde en eigen veiligheid te denken. Stop onmiddelijk het gesprek en vertel de ander dat het gesprek ten einde is. Als de ander niet vertrekt zorg dan dat je de ruimte verlaat. Let goed op je eigen veiligheid door altijd dicht bij de deur te staan, zitten. Je hoeft niet meer beleefd te zijn als de ander grof blijft.

Wil je meer informatie? Neem contact op met Jannie de Jong dejong@agressietraining.nl of 0641782816

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*