conflicthantering

Vier tips voor het omgaan met conflicten


Iedereen heeft wel eens een conflict met een ander, soms een collega, partner, kind of baas. Of een conflict in het verkeer, in de winkel of op straat. Conflicten horen bij het leven. Conflicten blijven vermijden lost niets op, ze blijven woekeren onder de oppervlakte en zorgen ervoor dat je relatie met de ander steeds meer onder druk komt te staan, tot een escalatie onvermijdelijk is. Dan is er vaak zo veel beschadigd dat relatieherstel heel moeilijk wordt, daarom de volgende tips.

conflicthantering

Tip 1: Ga het conflict aan

Als je met iets zit, wacht dan niet te lang om dit te bespreken met de ander. Bijvoorbeeld een collega zet steeds het raam open, als zij dit doet zit jij op de tocht. Je hebt er een keer wat van gezegd, toen deed ze het raam dicht. De volgende keer dat je de kamer binnen kwam, was het raam weer open. Dit is echt een situatie die uit de hand kan gaan lopen en kan leiden tot een conflict. De tip is om met de collega een gesprek te plannen. Bij voorkeur niet op de werkplek, maar elders in het gebouw of tijdens een wandeling tijdens de lunchpauze.

Tip 2: Stel vragen

Als we een conflict willen oplossen, willen we vooral zelf gehoord en gezien worden (erkenning en gelijk krijgen). Om een conflict op te lossen zijn we dan ook geneigd om breed met emotie uit te meten waarom we gelijk hebben. Dit neemt echter de ruimte bij de ander weg, deze zal niet meer luisteren. Dit is het einde van het gesprek zonder oplossing. De tip is om het gesprek te beginnen als je zelf niet op de top van je boosheid zit, maar wanneer je afgekoeld bent. Begin het gesprek met objectief benoemen van de situatie, bijvoorbeeld “Ik merk dat je het raam open zet in de kamer, ik zit dan op de tocht, dan doe je het dicht en later weer open. Klopt dat?” Daarna stel je de volgende vraag: “Klopt het dat je behoefte hebt aan frisse lucht in onze werkkamer?” Een volgende vraag zou kunnen zijn: “Zet je het raam open omdat je het te warm vindt in onze werkruimte?” Het doel van deze vragen is om er achter te komen wat de behoefte van de ander is.

Tip 3: Vertel je eigen behoeften

Als het gesprek loopt zoals je verwacht, dan kun je de behoeften van de ander samen vatten. Daarna kun je vertellen wat jou behoeften zijn, bijvoorbeeld: een ruimte met frisse lucht zonder tocht, een koudere ruimte, een warmere ruimte enz.

Tip 4:  Zoek naar een oplossing waarbij aan beide behoeften wordt voldaan 

Nu zijn de behoeften van beide collega’s in beeld. Stel de volgende vraag aan je collega: “Op welke wijze kunnen we er voor zorgen dat jij frisse lucht in de kamer hebt en ik niet op de tocht zit?” Het conflict is nu omgebogen naar een gezamenlijke behoefte. Door samen te brainstormen over de manier waarop aan beide behoeften kan worden voldaan is er geen conflict meer. Een voorbeeld van een brainstorm is:

  • Raam aan de linkerkant open
  • Verhuizen van werkplek naar de andere kant van de kamer
  • Het raam alleen in de lunchpauze open
  • enz.

De beste oplossingen voor beide partijen wordt gekozen.

Meer weten over conflicthantering?

Volg het webinar over conflicthantering op 17 september 2018.

Of neem contact op met Jannie de Jong 06 4178 2816 of dejong@agressietraining.nl

 

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.